
TANKED: 

CANADIAN THINK TANKS AND THE DAILY PRESS 
 

A report prepared by George Fetherling 
for the Sheldon Chumir Foundation for Ethics in Leadership, June 20071 

 

Uncritical ears 
 

In an uncharacteristic move one day in March 2007, the National Post (and some 
other Canwest newspapers) ran a news story based on a report by the Canadian Centre for 
Policy Alternatives, a progressive think tank it described as “an independent research 
institute based in Toronto.” The report was an unsurprising one that deplored the growing 
disparity in incomes between haves and have-nots. It was, however, given good display, 
taking up 16 column inches atop one of the news pages in section A of the Post. That 
same morning, John Ibbitson dealt with the issue in his Globe and Mail column. “Most 
think tanks in Canada are a waste of time,” he wrote. “Those on the right twist and distort 
data to prove the country is overtaxed and underproducing. Those on the left use the same 
data to prove that society is increasingly unequal and unjust.” Put another way, think 
tanks are perfect illustrations of what Jane Jacobs, in her book Systems of Survival, called 
our present society’s two ethical systems: the commercial moral syndrome and the 
guardian moral syndrome. 

 
The real question, I believe, is whether Canadian newspapers are outsourcing the 

news when they run material from ideologically driven think tanks that pop up at an 
alarming rate. Are the papers not, in this era of deteriorating circulation and declining 
budgets, backing away from a part of their responsibility? Where think tanks are 
concerned, are newspapers in danger of becoming printed blogs or mere public bulletin 
boards, giving space to anyone who sounds sane and is not committing libel? At the very 
least, are they not grinding other people’s axes along with their own? 

  
To be sure, much is thought, taught and written about the increased corporate 

concentration of Canada’s news media, but too little attention is given to the 
corresponding concentration of news itself. One important part of the latter process 
comes from the proliferation of what often are merely well-dressed disinformation 
factories seeking to promote specific political, economic or social goals by generating 
quasi-news—reports, studies, research papers, conference proceedings and the like—
which the media’s leadership stratum feels obliged to report as hard news or at least as 
useful comment that falls just short of direct propaganda. Such groups capitalise on the 
media’s appetite for editorial content that comes free of charge. They also exploit the 
tendency of Canada’s generally conservative press to trust non-governmental institutions 
more than governments themselves. Such cells are usually called think tanks, a term 
whose utility is its sheer amorphousness and nebulousness—and the suggestion, to 
uncritical ears, of academic respectability and dedication to the principle of free inquiry.  

                                                 
1 The opinions expressed in material published by the Sheldon Chumir Foundation for Ethics in Leadership 

are those of the author or authors and not necessarily those of the Foundation. 



 

 

2

2

 
In 2004, a national poll, the first of its kind, undertaken jointly by the journalism 

programmes of four universities, found that 76 per cent of respondents believed that the 
Canadian media do not, in the words of the Vancouver Sun, “provide impartial facts but 
are often influenced by powerful people…”  Think tanks are one of the mechanisms of 
this lack of impartiality, although the people who run them don’t always see it that way.  
Michael Walker, the co-founder and long-time executive director of the Fraser Institute, 
once asked in the Literary Review of Canada: “How does anybody—a consumer, a 
taxpayer, a prime minister—get unbiased, value-free information that has not been spin-
doctored by an interest group seeking to influence their opinion?” For his part, Robert 
Fulford, the conservative columnist who also serves a valuable role as the Canadian 
media’s village scold, sees such outsourcing as a potential problem, but one best viewed 
in the context of general media laxity involving unattributed quotation of news sources 
and other more-talked-about issues. He adds that think tanks, despite whatever possible 
dangers might be read into their becoming what he calls “social agents”, still do more 
good than harm as their influence widens. 

  
Essentially, all news breaks down into two categories. Events that happen, take 

place or otherwise come into existence in ways not always predictable constitute hard 
news. Being so often a matter of caprice and accident, hard news is not so easily 
manipulated in pursuit of particular agendas. Hard news can be spun but not spurned, 
contextualised but not ignored. Another sort of news, a variety of soft news or 
commentary, includes what is created deliberately in the assembly-line environments of 
the think tanks, which in their search for legitimacy and headlines try to disguise soft 
news as hard. Think tanks of the sort we now associate with the phrase became 
conspicuous following the invention of the op-ed page in the mid-twentieth century, once 
lengthy letters and commentaries by non-professionals, the sort usually intended to 
inform rather than to endorse or condemn, ceased being a staple of newspapers as daily 
journalism became a branch of large corporate enterprise. 

 
The fact that so many think tanks use the word institute in their names also feeds 

such misconceptions. No think tank calls itself a lobbying group: a special kind of 
lobbying group aimed not at influencing legislation directly, but rather at altering public 
opinion so that politicians can claim their legislation arises naturally, organically, in 
response to significant public insistence. In the words of William Watson, the 
conservative economist and newspaper columnist, think tanks hope to discredit the points 
of view they oppose by a process of constant erosion. “The role of think tanks is usually a 
slow drip,” he has said, “but given time, the rock does give way.” 

 
 Writing in the National Post, the conservative historian Michael Bliss has called 
Canada’s network of think tanks “a phenomenon [that] has not been well studied.” The 
situation is curious, he went on, given that “for some years Parliament, the universities 
and the national civil service have been increasingly upstaged as centres of  political 
discussion by organizations such as the C.D. Howe Institute, the Conference Board of 
Canada, the Institute for Research on Public Policy, [and] the Donner Foundation,” 
among others. 



 

 

3

3

  
The list easily could be made far longer. The range of opinion, however, would be 

broadened only slightly by inclusion of more moderate organisations such as the 
Canadian Centre for Policy Alternatives and the Parkland Institute, groups that have 
comparatively little influence because they are relative underdogs with relatively little 
funding, dependent on governments and unions. Nearly all think tanks are, in contrast to 
these two examples, rightwing in orientation. They are financed, with limited oversight 
and transparency, by contributions from the corporate sector, as well as from individual 
conservatives of one stripe or another (the Fraser Institute has 3,000 members). These 
corporations and individuals in turn derive tax benefits from their support when the 
recipient organisations are registered charities, which the major think tanks tend to be. 
Specifically, they are classed as educational charities and by statute can spend no more 
than ten per cent of their budget on what might be termed lobbying. Receiving charitable 
status is a long process and not every group that obtains it is able to retain it. Those that 
have lost the privilege include Greenpeace (a celebrated case), as well as pro-life 
organisations. 

   
Beyond the question of their status as charities, these “institutes”, “foundations”, 

“non-profit research organisations” and (the most candid term in use) “interest groups” 
are not regulated or even self-regulated, there being no national umbrella organisation. 
The situation is similar in the United States, except that think tanks there are more daring 
in their attempts to hijack the nation’s policy agenda. In the American system, however, 
the most blatant players are usually set up more candidly, as such ventures as political 
action committees or 527 committees (so named after the tax code provision that allowed 
for their creation). In neither country is there a comprehensive directory of think tanks. 
Several commentators, however, have compiled lists of those they consider the most 
important, and a few Canadian examples are included in the annual international 
directory of think tanks published in Japan by the National Institute for Advanced 
Research (known in English by the acronym NIRA, a think tank that, like the Fraser, the 
C.D. Howe and other Canadian examples, often works collaboratively with sister think 
tanks in other countries). 

 
Of course, maintaining an up-to-date database of Canadian think tanks would be 

difficult, given not only the looseness of the term, but also the fact that anybody can 
begin one. For example, Frank Stronach, the mercurial auto parts billionaire, set up one 
called the Fair Enterprise Institute. He told a Toronto Star reporter at the time that the 
institute would be similar to the Fraser or the Howe except that “we’ll have better ideas”, 
even though its budget would be only $1 million a year.  In another instance, an aspirant 
to the leadership of the Parti Québécois, Pauline Marois, ignited controversy by 
establishing a think tank called Groupe Réflexion Québec, causing the party leader to 
question whether it was a stalking horse for its founder’s political ambitions. She replied, 
according to the Montreal Gazette, that in no way was “her think tank […] a front for a 
bid for the party leadership [but rather was like the] many other discussion groups of a 
similar nature, which are contributing to the debate of ideas within the party. She added 
that it’s necessary to collect donations to pay for organizing meetings of her group.” No 
charitable status, no corporate bankrollers. In the run-up to the leadership convention of 



 

 

4

4

the federal Liberal Party in 2006, Peter C. Newman called Michael Ignatieff’s inner circle 
a “retinue of two dozen advisors—really a private think tank—which secretly plotted his 
strategy, from day to day and debate to debate.” 
 
 

Where think tanks come from 
 

There is some disagreement about the origin of the concept of the think tank as an 
extra-governmental generator of research used in policy-making. NIRA believes that the 
earliest example was the one now called the Royal United Services Institute for Defence 
Studies. It was founded in London by the Duke of Wellington in 1831. It promotes 
increased military spending, a security-conscious society and general bellicosity. Looking 
at the other end of the political spectrum in Britain, some people are comfortable calling 
the Fabian Society, the socialist organisation founded in 1884 to push for orderly social 
change, a think tank. 

 
 The first US think tank, many believe, arose from the creation of Liberia by an 
odd alliance of northern abolitionists and southern slave-owners wishing to establish a 
homeland for freed slaves, the first of whom were resettled there in 1822 on land granted 
to the American Colonization Company by local tribal leaders. British and French 
abolitionists and politicians favoured turning the colony into an independent state, and 
the transition came about in 1847. Needing a constitution, the Liberians and their 
supporters turned to the law faculty of Harvard College, who in response formed 
themselves into an extramural group for this specific purpose. Inevitably, then, Liberia 
ended up with a republican form of government, with a president and a bicameral 
congress. 
  

The story is an interesting illustration of the use of think tanks to lend artificial 
legitimacy to a policy that already has been mandated: the think tank whose rubber stamp 
masquerades as research independence. But it also is a way of approaching the question 
of the changing nature of think tanks, a question that, like so many others in politics and 
philosophy, is intricately bound up with language. 

 
In brief, think tanks came into existence long before the term now used to 

describe them. Two important centrist or centre-right American think tanks, the 
Brookings Institution and the Hoover Institution, began in 1916 and 1918 respectively. 
(The words institution and institute are more common to those created before the Second 
World War, as well as to far more recent ones wishing to sound scholarly and 
authoritative.) 

  
During negotiations surrounding the Treaty of Versailles at the end of the First 

World War, President Woodrow Wilson brought together a group of distinguished 
academics under the chilling name The Inquiry. During the Depression, Franklin 
Roosevelt raised a similar group called the Brains Trust (or sometimes, Brain Trust), 
drawing heavily on Columbia University and Harvard. The terms caught on in the news 
media and in the popular culture more generally, and spread to Britain. During the 



 

 

5

5

Second World War, The Brains Trust was one of the most popular programmes on the 
BBC. It featured a diverse interdisciplinary panel of specialists and generalists—C.E.M. 
Joad, Kenneth Clark, Julian Huxley and Barbara Ward were members at various times—
fielding questions from listeners. Its success further popularised the concept of a group of 
smart outsiders brought together as a problem-solving collective, the intellectual 
equivalent of a pick-up hockey team. One extension of this in American corporate life 
was the skunk works (the term coined by the cartoonist Al Capp in his comic strip L’il 

Abner): a research-and-development team physically separate from the rest of the 
company, so as to stimulate creativity as well as promote secrecy. 

  
The idea of disparate intellectuals, who could be retained as a group to provide 

fresh perspectives on some pressing matter of public policy, exists mostly in people’s 
idealising memory. (Hardly any confessed think tanks in Canada state on their websites 
that they are for hire this way, as independent advisors. One that does so is the Asia 
Pacific Foundation, which is funded by Foreign Affairs and International Trade, the 
Canadian International Development Agency and other governmental and quasi-
governmental bodies.) Strangely, the idea of the freelance think-tank intellectual was for 
years most commonly used in connection with the RAND Corporation, which was 
founded in 1945 and was among the first associated with the term think tank, originally a 
piece of Second World War military slang for the secure rooms in which strategy was 
discussed. The Pentagon would retain RAND, which was funded by defence contractors, 
to offer “advice” about the development and purchase of new weapons systems. 

 
No think tank identifies itself as a think tank in its name, but neither does any 

deny the label when it is applied. For think tanks, the utility of the term is that it is open 
to such varying interpretations. The range is illustrated in pop culture at its most pop. The 
title character of the American television series MacGyver (1985–92) was a former 
Special Forces soldier turned a kind of secret agent employed by a “think tank” called the 
Phoenix Foundation to combat anti-Americanism (defined in the show by the abstractions 
crime and evil). Conversely, the science fiction series Stargate SG-1 (1997–2002) 
featured a diverse band of heroes with special skills coming together to fight intergalactic 
evil that was occasionally identified as a “think tank”. Similarly, a mysterious and hazily 
defined think tank, but a benevolent one all the same, figured in Star Trek: Voyager. No 
doubt many laypeople became aware of think tanks only through Richard Nixon. In 1971, 
he ordered his assistants to burgle the Brookings Institution, believing that documents 
disparaging of America’s conduct of the Vietnam War were secreted there. As one of the 
infamous Nixon tapes later revealed, he said, “Break into the place, rifle the files and 
bring them out.” 

 
In the United States particularly, the term continues to invite debasement of 

various kinds. One recent self-help book published there is entitled The Little Think Tank 

for Managing Your Life: Powerful Inspiration and Tips for Each and Every Day of the 

Year.  President George W. Bush’s plans for a presidential library at a cost of $500 
million include provision for a “think tank.” The point is simply that the term think tank 

continues to worm its way into the popular consciousness in various ways. Both Yahoo 



 

 

6

6

and IBM have “think tanks”, so called, to advise customers on how to use even more 
Yahoo services and IBM products. 

 
 

Surveying the ground 
 

Think tanks, and the implications of them as an extra-democratic phenomenon, 
have been rigorously investigated in the United States in recent years. The results are to 
be found in some of the books listed in the bibliography at the end of this report. 
Canadian think tanks, except in specific comparison to American ones, have had much 
less attention paid to them, perhaps in part for cultural reasons. Even with the rise of neo-
conservatism, politics in Canada are simply less polarised than those in the United States. 
Also, Canada is much more comfortable than the US is with private/public partnerships, 
which numerous think tanks either in fact are or at least attempt to present themselves as 
being.  

 
Most of the serious research on Canadian think tanks that has been undertaken is 

the work of Donald E. Abelson, a University of Western Ontario political scientist. Of 
particular interest among his numerous publications in this field is his groundbreaking 
book Do Think Tanks Matter? Assessing the Impact of Public Policy Institutions. Before 
answering the question in his title, he surveys the ground rather thoroughly. In doing so, 
he at once distinguishes between two sets of experiences. The first is the American idea 
of think tanks as government contractors working on longer-range projects in defence and 
foreign policy than government itself was usually able to undertake efficiently. The other 
is the Canadian pattern, in which, by comparison, think tanks have greater influence in 
economic affairs. He cites the Canadian Tax Foundation, founded in 1946, and the 
Conference Board of Canada, founded in 1954, as a kind of branch plant of the 
Conference Board in New York. The Conference Board of Canada, headquartered in 
Ottawa, is the country’s largest such institution, with 200 staff and an annual budget of 
$34 million, up from $20 million only five years ago. He also mentions other so-called 
think tanks of the 1950s and 1960s, such as the Vanier Institute of the Family, and the 
Parliamentary Centre for Foreign Affairs. The latter was established by the government 
to undertake detailed research on behalf of departments and committees. It was of 
Parliament without being in Parliament: a classic skunk works. The Pearson and Trudeau 
governments went so far as to create specialised institutes on this model to generate 
needed advice: the Economic Council of Canada, the Science Council of Canada, the 
National Council of Welfare and the Law Reform Commission of Canada. These were 
effectively eliminated by the Mulroney government. The Chrétien government, however, 
reclaimed the principle by setting up the Policy Research Initiative through the Privy 
Council Office. 

 
In Canada, just as in the US, the great boom in think tanks came in the 1970s and 

1980s and was in some measure perhaps an attempt to circumvent the ponderous 
bureaucracy that these governments had inherited and then overfed. A cynic might say 
the politicians created a rival bureaucracy in the private sector to serve them. This was 
the era of what Abelson calls the “advocacy think tank”. He writes: “What distinguished 



 

 

7

7

advocacy think tanks from the earlier types […] was not their desire to study public 
policy issues but their profound determination to market their ideas to various target 
audiences. Rather than reflecting on important policy issues from the comfort of their 
book-lined offices, [they] understood the importance of immersing themselves in the 
political arena.” Most often they were in the business of business. They used corporate 
donations (the sort no longer permitted to fund federal political campaigns) to influence 
the public via the mass media. Their goals were those of the new conservatism. In 
Canada, this meant corporate and personal tax breaks, private health care, an elected 
Senate, closer ties with the United States and, more recently, increased military spending. 

 
Examples of far-right to centre-right think tanks dating from this era would 

include the Canada West Foundation, the Canadian Institute of Strategic Studies, the 
Mackenzie Institute and of course the Fraser Institute, perhaps the one that has been most 
successful in using the media for its own purposes. It is thus in contrast to think tanks that 
project a benign and well-considered face on their activities without obscuring their 
agendas. For example, one of the oldest and best known think tanks, the C.D. Howe, 
avoids seeming to be anything other than a body of sober cogitators working selflessly in 
the interests of all Canadians. Using the name of Howe, the arch interventionist who was 
Mackenzie King’s famed Minister of Everything, certainly helps. The Fraser prefers a 
more in-your-face approach. I will use the Fraser Institute as a case study a bit later. 

 
Some new think tanks appeared in the 1990s as well. Two of them were initiatives 

of persons previously associated with the federal research institutes established by 
Liberals and dismantled by the Mulroney Conservatives in 1992. That very year, a former 
executive director of the National Council on Welfare was instrumental in establishing 
the Caledon Institute of Social Policy with funding from the leftist Maytree Foundation, a 
Toronto organisation that is involved with immigration, refugee and urbanisation issues. 
Two years later, the former director of the Economic Foundation of Canada set up 
Canadian Policy Research Networks Inc. Its mission, in Abelson’s words, is “to sponsor 
longer-term, interdisciplinary policy-research programmes on social and economic policy 
issues…”  In doing so, it orchestrates and collates the findings of other think tanks. Until 
the 1990s, think tanks promoting the interests of their particular regions, such as 
Calgary’s Canada West Foundation, were synonymous with western alienation. In 1994, 
however, the Atlantic Institute for Market Studies opened in Halifax. Although 
ambitious, it is among the smaller think tanks in terms of staffing and budget. 

 
Other think tanks that recur frequently in discussions of the subject include the 

following. 
 
The Canadian Institute of International Affairs is located physically at York 

University in Toronto, though its birth predates York’s by three decades. It was founded 
in 1928, a late expression of the desire for clarity in the reconfigured world that came 
about as a result of the Great War. Through the years, it has carefully enlisted or made 
connections with both Liberal and Conservative figures, with the latter dominating. Sir 
Robert Borden, the former prime minister, was the Institute’s first president. He, and 
they, might be said to have originated the idea of think tanks as resting places for retired 



 

 

8

8

but prestige-rich politicians (and sometimes journalists as well).The tradition at the 
Institute stretches for more than 70 years, to Barbara McDougall, former external affairs 
minister in the Mulroney government. 

 
The Conference Board of Canada, mentioned earlier, focuses on economic 

forecasting and steers clear of partisan politics in its support of big business. Partly as a 
result no doubt, it is one of the think tanks quoted and cited most frequently in the media, 
showing that a tone of sober disinterest can be as effective as the Fraser’s aggressiveness 
in taking a message to market. Its chief executive is Anne Golden, a well known figure in 
the politics of Toronto and Ontario. 

 
The Institute for Research on Public Policy occupies a position in the centre-right, 

in contrast to the Fraser Institute, for example. Hugh Segal, formerly Brian Mulroney’s 
chief of staff, was its director before being appointed to the Senate. It has drawn board 
members from the centre-left as well as the centre-right. Taking the same approach, it has 
benefited from grants from various governments, both federal and provincial. It is among 
the richest think tanks, with an endowment put at about $34 million in 2004. It is 
concerned with the usual economic and foreign policy issues, but has extended its reach 
by taking on immigration, refugee policy and health: matters that are as much social 
issues as political ones. Others took a similar tack; the Canada West Foundation, for 
example, began pronouncing on aboriginal policy, urban issues and energy, and the C.D. 
Howe in 2006 announced a broadening of interests that would see it examine such issues 
as telecommunications and the electricity market. In most timely fashion, it also stepped 
up its work on global warming. Generally speaking, however, Canadian think tanks were 
slow to turn their attention to environmental issues until just recently. 

 
Conversely, the Canadian Centre for Policy Alternatives is one of the poorest 

think tanks to have a national presence and a considerable reputation, but then it is a 
leftwing one. It studies poverty and labour issues, as well as the usual mixture of 
monetary policy and other purely economic topics. Individuals associated with it include 
the feminist Judy Rebick and leaders of organised labour. Although the least fiscally 
robust of the major think tanks, it leads in the number of paid memberships (about 
10,000), which account for more than half of its revenues. Funds are supplemented by 
government grants and by paid research for outside groups and organisations on a 
contract basis.  

 
There are perhaps a hundred Canadian think tanks, using the term in a spirit of 

inclusiveness, but no one knows for certain. What is clear is that the number keeps 
growing. 

 
It would be remiss to ignore Canadians’ little-known contributions to think tanks 

in other countries. Some have contributed money. Conrad Black, according to one of his 
biographers, Tom Bower, gave $375,000 a year to the Institute of Strategic Studies, a 
London think tank. Others gave their know-how: Canadians such as Peter MacLeod were 
involved in Demos, the most prominent of the new British think tanks of the 1990s that 
provided much of the theoretical and intellectual force behind Tony Blair and New 



 

 

9

9

Labour. Robert Skinner, formerly the deputy minister of energy in Ottawa, went on to 
Chatham House, the foremost British think tank on international affairs. Another 
Canadian, Norine MacDonald, is the president of the Senlis Council, another think tank 
based in London, but with offices in Ottawa, Paris, Brussels—and Kabul. At this writing, 
MacDonald actually resides in Afghanistan, the subject of a major Senlis report that 
concluded that Canadian troops, using the strategies mandated by the Canadian 
government and those of other NATO members, cannot prevail in the struggle against the 
Taliban.  

 
Then there is the Toronto think tank called the Planning Desk, which is set up as a 

corporation, rather than as a charity and is most active in various European countries. The 
Planning Desk, says its website, “is an evolving studio for public system design. Bringing 
together creative strategists, researchers and designers to improve the character, quality 
and efficacy of citizen-state interactions, we work with a range of clients and partners on 
projects which foster civic expression, institutional reform and add to our common 
quality of life.”  

 
Canadian involvement in US think tanks is naturally more common. To take one 

example, Marie-Josée Kravis, a Montrealer who is married to the New York financier 
Henry Kravis, is a fellow of the Hudson Institute of Washington and New York. However 
different Canadian think tanks and think-tank people are from American ones, in certain 
ways, they share much more—neocon philosophy mostly—with their American 
colleagues than they do with their opposite numbers in Europe, where think tanks are on 
balance more diverse in their orientations and often more thoughtful. France, for 
example, has a rich think-tank culture. At one extreme it can be represented by the Ecole 
Nationale des Cadres d’Uriage, established immediately after the fall of France in 1940 to 
foster fascism in the young. It was noted for its intellectual rigour and innovation, as were 
some French think tanks at the other political extreme. In more recent times, think tanks 
have come to play an important role in German public life. The German term is 
Denkfabriken—literally, thought factories. 
 

 

The devil wears Prada: The Fraser Institute 
 

Judged on the basis of its cleverness, name recognition and influence on public 
policy by way of the media, the Fraser Institute, based in Vancouver, is Canada’s most 
successful think tank. It was founded in 1974 in reaction to the election of British 
Columbia’s first New Democratic government, “the leader of which [Dave Barrett], 
along with five Cabinet Ministers, had in 1969 signed a document subsequently called 
The Waffle Manifesto for an Independent Socialist Canada”. The Waffle wing, of course, 
had been quickly disavowed by the party mainstream, which Barrett himself joined.  

 
Credit or blame for the idea of the Fraser rested with a pulp-and-paper industry 

executive named Patrick Boyle. Crucial to the realisation of the plan were, among others, 
Csaba Hajdu, an émigré economist from Hungary, and Michael Walker, a labour 
organiser’s son from Newfoundland, who had left his position as a Bank of Canada 



 

 

10

10

economist and was consulting in-house with the federal Finance department. Walker 
became the executive director and by the time of his retirement in 2005 had overseen 
impressive expansion of the Fraser’s budget, staff and research. 

  
A significant series of articles on Canadian think tanks in the Calgary Herald in 

2004 concluded that the strategy of such institutions is to bring about change by what a 
writer in the progressive journal This Magazine called their “phenomenal ability to attract 
media attention.” Of this, the Fraser is the master. 

 
 The Fraser organises a great many conferences, symposia and colloquia, but its 
main means of spreading its ideas is the media coverage it gets for its findings and the 
books, many of them full length, published under its imprint, some of which the Fraser 
claims as bestsellers. One of the most revealing of these publications is the official 
history published on its silver anniversary: Challenging Perceptions: Twenty-five Years 

of Influential Ideas, which is the source of the quotation about the NDP, above. Permit 
me to quote from it further, selectively, to illustrate the Fraser Institute’s ideology and 
then its methodology: 
 

“Since the problem was incorrect ideas [my italics],” the document states, “the 
solution would depend upon an effective educational institute to inform 
Canadians about the consequences of particular courses of policy action.” The 
phrase “incorrect ideas” calls to mind the “incorrect thoughts” discouraged, often 
forcibly, by some of the world’s harshest authoritarian regimes. 

  
 The Fraser began modestly. In the first year, when it had only 65 members, its 
budget was only $75,000. In 2007, the budget was $11 million, and it has an endowment 
perhaps four times that. Then, as later, the money came from corporations and individual 
members. The Fraser is a registered charity in Canada, or, as Walker has admitted, “not a 
charity in the sense that most people use the term [but] one from the point of view of 
Canadian law.” Later it acquired similar status in the US. Donors receive tax receipts for 
their contributions, enabling them to reduce their tax liability. This fact led to a celebrated 
dust-up in the National Post in 1999. Walker is a gentlemanly fellow, but in this case, 
however, his language was strong, as he was responding to a piece entitled “It’s Time the 
Fraser Institute Stopped Taking Taxpayers’ Charity”. He defended not only the Fraser’s 
need for its own registered charity status, but also its belief that such status should be 
withheld from schools and hospitals (on the grounds that they receive most of their 
funding from governments) and from a group called the Vancouver Society of Immigrant 
and Visible Minority Women (on the grounds that it fell outside the applicable 
legislation). For its first few years, the institute rented office space in downtown 
Vancouver, but in 1998 purchased a West Side office building, occupying one floor itself 
and renting out another to, of all people, the Georgia Straight, Vancouver’s leftwing 
weekly, which naturally enough attacked its landlord in print from time to time. When I 
spoke with Walker there not long before his retirement, he remarked that the arrangement 
made for interesting conversation in the elevator.  He also disputed the perception that the 
Institute is slavishly attentive to the concerns of the leading businessmen who are its 
financial backbone. We were sitting in a boardroom named after one of the leading 



 

 

11

11

corporations; various other meeting rooms and the like, however small, bore plaques 
attesting to the generosity of such organisations as Hollinger Inc., the company formerly 
run by Conrad Black (whose business partner, David Radler, was a Fraser trustee).  
 

Since the very beginning, the Institute has insisted that no member of the board of 
trustees (or any common member) should exercise editorial control over Institute 
publications or documents, which instead would be peer-reviewed internally by an 
editorial committee. Also, donors would need to accept that some of the Institute’s 
findings might run counter to their own views, and furthermore that the Institute and its 
staff are “not in any circumstances to engage in any political activity.” Indeed, they do 
not endorse political parties or individual politicians, but only push conservative ideas, 
which might happen to be Conservative ones as well. The ideas go well beyond the broad 
heading “economic” and touch on social conservatism while steering clear of gay rights, 
stem cell research and the usual hot-button issues. In recent years, for example, the 
Institute has paid considerable attention to the public school system, bestowing awards 
for excellence on school principals of whom it approves (though other principals have 
declined the honour and even mere nomination). Its interest in public education, it holds, 
is a service to parents battling the “education establishment”. 

 
 The Institute’s publications, including its monthly magazine Fraser Focus, are 
professionally and expensively produced, but they go to great lengths to avoid visual 
glibness or even an up-to-date feel, cultivating instead a dignified stodginess that does not 
detract from what the Fraser people believe to be their mandate. As to post-secondary 
education, that always has been fertile ground. “By the time the Institute celebrated its 
fifth anniversary in 1979,” according to Challenging Perceptions, “almost every large 
Canadian university had at least one academic department that had adopted an Institute 
title as part of its required reading list.” This is also one way the Fraser has made inroads 
in the United States (another involved opening an office in Seattle). Walker was proud of 
his international connections to figures such as Margaret Thatcher and a handful of 
barons and baronets, as well as to an assortment of US conservatives from William F. 
Buckley to the late Gerald Ford. More impressive were the Fraser’s association with 
Friedrich Hayek and Milton Friedman, both Nobel Prize laureates in economics (in 1974 
and 1976 respectively). While never a primary focus, the Fraser’s attempts to insinuate 
itself beyond Canada have been successful. Many of its books are translated into other 
languages, and other rightwing think tanks, in places such as Chile, have cited the Fraser 
as their inspiration.  
 
 The early years saw not only extraordinarily rapid growth, but also the creation of 
the Institute’s single most effective tactic for reaching out to the public with the very core 
of its message: Tax Freedom Day, “the hypothetical date on which average Canadians 
have paid their tax bill for the year and started working for themselves.” The idea was so 
simple—a kind of statistical sound bite—that it would soon be known and understood by, 
the Institute claimed, “almost every adult Canadian”. It was all very well for Walker to 
write a regular column for the Financial Post, for example, but now they had a device for 
getting attention from newspapers in such places as Charlottetown and Whitehorse. The 



 

 

12

12

political left had the Doomsday Clock of the Bulletin of Atomic Scientists, showing the 
number of minutes remaining until nuclear midnight; the right had its Tax Freedom Day.  
 

On a variety of other predictable issues, the Fraser kept restating its standard 
responses, or at least ones that, thanks partly to its own work, later became so. Quebec 
separatism, for example, was not about sovereignty; it was about alienation from the 
federal government and its heavy taxes. The CBC was inherently inferior to commercial 
broadcasting, and (here the Howe was in agreement) Canada Post should not enjoy a 
monopoly on carrying the mail. As early as 1979, the Institute made known its belief that 
publicly funded health care (like unemployment insurance) was not working. Later, it 
pronounced that the way to protect the environment was to put the job in the hands of the 
business sector.  Always aware of the injunctions imposed on it by its charity status, it 
stepped carefully into organised religion, helping to counter what it (alone) regarded as 
the Catholic Church’s drift to the left. Similar caution was necessary with respect to 
electoral politics. Challenging Perceptions puts it this way: “While maintaining its 
political aloofness [perhaps not the right word], the Institute was well connected to the 
Thatcher and Reagan ‘revolutions’ which occurred in the early 1980s.” 

 
Such views were still advanced through the Fraser’s rash of books and other in-

house publications, a list that also included a magazine for students created to counter the 
godless radicalism of student-produced newspapers. Increasingly, though, their views 
were also put forward in guest lectures by figures such as Conrad Black, Milton 
Friedman and rightist politicians, especially in a busy calendar of conferences and 
symposia. Some of these latter events were funded by other think tanks: the Donner 
Canadian Foundation and a mysterious American group called the Liberty Fund. The 
Donner, by the way, takes a tack that the far more bookish Fraser has not: a large annual 
prize for a book on social policy. 

 
The real business of the Fraser Institute, however, wasn’t preaching to the 

converted, but rather converting the public. Challenging Perceptions is quite candid on 
this point. Media coverage “has been actively cultivated throughout” the Fraser’s history. 
At one point, Walker was writing regular columns for some of the tabloid press—the 
Province in Vancouver and the Toronto Sun―as well as giving a hundred broadcast and 
print interviews a year. These of course contributed to the total number of reportable hits 
for the phrase “the Fraser Institute”. What set the Fraser apart was, not only its aggressive 
efficiency in manipulation of the media, but the fact that it set up a structure to criticise 
and monitor the media that was serving it so well. It is called the National Media Archive 
and is a kind of report card on the media, somewhat like the report cards the Institute 
produces on government. In both cases, the students being invigilated were given failing 
marks. The Archive once reported that the CBC was eight times more likely to criticise 
George H.W. Bush than Saddam Hussein. On the government side, the Institute was 
mighty proud when in 1985 the Macdonald Commission urged Ottawa to “pull back from 
direct intervention in many aspects of the operations of the economy, placing greater 
reliance, instead, on the operation of market forces”, for this seemed another tangible 
proof that all the Institute’s hard work was paying off. So the Institute squawked loudly 
when such recommendations were largely ignored by the Conservative government of 



 

 

13

13

Brian Mulroney, who shot back on television by calling the Fraser Institute “extreme”—
as extreme, he said, as the Canadian Labour Congress was at the other political pole. 

 
In a long, wide-ranging and genuinely stimulating conversation with Walker, he 

showed me that he is not without libertarian impulses, though he denied that this was so.  
His remarks cogently reflect the tenor of the Fraser Institute’s corporate culture. He said: 

• “I’m a conservative because I believe that the institutions of society have been 
created out of the primordial chaos by a process of gradual evolutionary 
adaptation […] The government is arresting the process of evolutionary change 
in society. Government is a coercive force…” 

• “When I describe social conservatives, I always describe people who believe 
that the government doesn’t have the intelligence or the sensitivity to handle 
your tax dollars well but does have the sensitivity and the insight to manage 
those other, less complicated issues, like your sex life. I find a lot of that, 
frankly, just amusing.” 

• On same-sex marriage: “We have people on our staff who have been in those 
kinds of relationships, and my view is [that] we have an insurance plan, for 
example, and a pension plan, and if people want to have a relationship and 
indicate that so-and-so is the beneficiary, I have no problem with that 
whatsoever. [But] nobody has benefited by the re-engineering of language to 
meet a particular circumstance.” 

• “We’ve doggedly said that we are not partisan. We are not rightwing. You 
know, some of the people whom we have worked with most closely have been 
socialists.” 

• The Institute has long had offices in Toronto and Calgary. Recently it has 
opened one in Montreal. Why not one in Ottawa? “Why should we have one in 
Ottawa? You see, we’re not particularly interested in lobbying government [and 
are forbidden by law from doing much of it]. The purpose of the Fraser Institute 
is not to lobby […] The purpose of the Institute is to change the climate of 
belief, to change what people believe.” 

 

 

Montreal: a case study of local end-users 
 

Taking Montreal as my case study, I thought, might point to some differences 
between the anglophone and the francophone press with regard to the think tank question. 
At the very least, I believed, the city should provide some insight into how think tanks 
meet, or fail to meet, the precarious trimorphism that metropolitan daily newspapers 
exhibit in their effort to be national, regional and local at the same time. I began with 
André Pratte, who as the éditorialiste en chef of La Presse presides over its influential 
editorial and op-ed pages while reaching out to the rest of Canada as a frequent 
contributor to the Comment section of the Globe and Mail. I also hoped that La Presse 

might provide the most practical comparison with its English-language opposite numbers, 
as it is not so top heavy with opinion as Le Devoir. 



 

 

14

14

 
 What I found is that Pratte does not accept the premise that the think tanks’ high 
level of success is a result of their understanding the outsourcing of news. “I am not 
afraid of think tanks and I am not critical of the phenomenon itself”, he told me. He 
explained the frequency of news stories, editorials and op-ed pieces based on think-thank 
research as owing much to the fact that there are simply so many think tanks at work 
generating the stuff. “Most of the think tanks obviously have an ideological bias of some 
kind, but they still think. A lot of them publish very interesting work: studies done on 
different phenomena. If you know what their bias is you can still find stuff that is very 
interesting. They have time to study problems in more detail, which most media don’t 
have. We simply can’t afford […] to hire three experts in economics to see, for instance, 
whether there truly is a brain drain or not. We’ll report on the brain drain and we’ll ask a 
couple of specialists what they think about it, but we can’t just have someone working a 
year on the numbers to see whether it’s true or not.” He compares the risks involved in 
using such material with those that arise from stories about poll results or news of 
supposed medical breakthroughs, when “the media take the data or the conclusions of one 
study or another and present it as the truth.” In such cases, the problem rather is whether 
the newspapers are “careful enough, or maybe in some cases equipped, to question 
[further] once we’ve published the reports […] whether the ideological bias has had an 
impact [and] whether conclusions are based on facts or on a bias.” To his way of 
thinking, then, observers both within and without the media should worry less about 
publishing material generated by think tanks and more about following up on such stories 
using their own resources. 
 
 Presumably such follow-ups would be based partly on a determination of how the 
political stance of the supplying think tank has coloured a report and also whether the 
generality of readers take this question into account. “It seems to me”, Pratte said, “that 
rightwing think tanks are more often identified as rightwing than leftwing think tanks are 
identified as leftwing. It’s pretty rare that I see, at least in the newspapers I read, that the 
Centre for Policy Alternatives, for instance, is a ‘leftwing think tank’”. He believes “one 
of the reasons is that in many (though not all) newspapers, a lot of the journalists are 
centrists or a bit left of centre and automatically more sceptical” of pro-market 
institutions. Labelling think tanks according to this left/right polarity, he said, presents “a 
risk that the reader automatically then says, ‘Oh no, what they’re saying is not true.’ ” He 
added: “These guys [at the think tanks] have studied the issue and this is what they’re 
reporting. But if you identify them [by ideology], then you sort of disqualify them in a 
way, or seem to be disqualifying what they’re saying.” Of course, a majority of reporters 
might be considered centrist or leftwing, whereas newspapers (the sole exception in 
English Canada being the Toronto Star) are owned by individuals with other allegiances. 
Yet neither Pratte nor any of the others I spoke to could recall an instance of a publisher 
or proprietor intervening in favour of publishing, or withholding, the findings of a think 
tank. In any case, reporters deal less with think-tank material than do columnists. He 
cited the example of a La Presse business columnist who has “written extensively about 
many think tank reports and also about Statistics Canada reports, ones from universities 
and so on. Obviously he’s equipped. He’s got the knowledge to be sceptical and critical 
of what one group or another would publish. The same is true for our editorialists here. 



 

 

15

15

So I mean it is true, that for those reports as for any other news item, our reporters are not 
there to destroy a report or to call it the greatest report ever; they’re there simply to report 
what’s in the publication.” Think-tank material is rarely mentioned in the paper’s news 
hole, he explained, and he was not able to recollect an instance of such stuff being on 
page one. Perhaps that is one difference between the French-language press and its 
English opposite numbers: the latter uses more copy from the Canadian Press, which can 
be depended on to treat reports, studies and polls as news. Other facts, too, distinguish the 
French-language newspapers from their English siblings. 
 
 “There are fewer think tanks in Quebec than there are elsewhere”, explained 
Pratte, saying “I don’t know why this so. I have always felt that it’s a loss for Quebeckers 
not to have more people putting money into organisations that can look at different 
problems from various angles, as I guess the universities do in a way.”  
 

Pratte pointed out that the national think tanks “do have an impact here”, but not 
so great an impact as elsewhere. “The Quebec media regularly report on what the Fraser 
Institute or the C.D. Howe do”, but such sources are less influential than they are 
elsewhere in the country. In 2004 the Montreal Economic Institute became the first 
Canadian think tank to win the Templeton Freedom Award Grant for Institute 
Excellence, funded by Sir John Templeton, the mutual fund mogul. The Institute, which 
does not accept government funding, describes itself as “an independent, non-profit, non-
partisan economic research and educational institute [that] participates in debates on 
Quebec and Canadian public policy by providing wealth-generating solutions, primarily 
in areas of taxation, regulation, health and education.” Pratte summarises it as “a very 
rightwing think tank that is still very small and is funded by private companies. They’re 
really for free markets in practically every area, including public transit or health.” 

 
The only other obvious think tank in Montreal (it has a Toronto office as well) is 

the Institute for Research on Public Policy, which Raymond Brassard, the executive 
editor of the Gazette and hence a leading figure in the English-language press in Quebec, 
says “we pretty much ignore [because] they write very long,” in contrast to the Fraser or 
indeed the Montreal Economic Institute, which send “stuff that is intended for op-ed 
lengths, with some editing.” Another reason for the Gazette to choose IRPP material 
cautiously is that Ian MacDonald, the editor of the IRPP’s magazine, Policy Options, is a 
Gazette columnist (whose column, Brassard believes, has been improved by its author’s 
immersion in think-tank research). The IRPP is a centre-right think tank that makes much 
of being indeed tri-partisan. Its former president, Hugh Segal, a prominent Conservative, 
headed a board that also has included Bob Rae and other past or present New Democrats. 
Such are its optics. One of its people, Aaron Freeman, was formerly associated with 
Democracy Watch, which Brassard calls “an organisation that I personally approve, quite 
thoroughly, and I think that most of the work they do is very good.” It is, he believes, a 
somewhat special case. “I don’t think Democracy Watch could be identified as leftwing 
or rightwing, but I think they are certainly a think tank and, I guess, would like to be a 
pressure group, chartered by pressure through the media.” He adds: “There are partisans 
on the left and there are partisans on the right. There aren’t too many people in this 
country who would identify themselves as partisans if democracy weren’t transparent.” 



 

 

16

16

 
Brian Kappler, the Gazette’s editorial page editor, points out that reports and other 

findings by national think tanks such as the Fraser Institute do not usually “have a great 
deal of Quebec input”, causing the paper to localise the material in ways that range from 
a sidebar to the original story or an in-house story generated on the occasion of such an 
outside report. He cites an example: “While university fees are rising outside Quebec, 
here they are still frozen.” In that instance, the story would be the whys and hows of 
Quebec’s marching to its own drummer. The most media-savvy think tanks, such as the 
Fraser Institute, but in this instance the Montreal Economic Institute as well, long ago 
learned to anticipate the need. As a result, they often, Kappler says, supply stories 
indicating “that Quebeckers lead the country in thinking such-and-such, or come last.”  
The day after we spoke, he ran a think-tank piece about a survey that showed that 
proportionately more Quebeckers, than residents of other provinces, believe that funding 
alone will not shrink hospital wait-times or solve other dilemmas in the health care 
system. “Quebeckers always seem to be distinct, one way or another, whether it is sugar 
consumption or additives. This is the way we deal with these facts.” Of course, calling, 
sometimes stridently, for privatisation of health care has become almost a crusade of the 
rightwing think tanks. 

 
Reports made by an MP will indicate party affiliation. What about 

pronouncements made by “institutes” (that is, neither individuals nor actual institutions)? 
 
Like most other dailies, the Gazette relies on Canadian Press for most stories of 

the Fraser Institute type, and the press co-operative usually, but not always, tries to 
contextualise its reports of such findings by the use of some descriptive adjective or 
adjectival phrase such as “the right-of-centre” or “the pro-market”. Brassard admits, “We 
too often accept how the wires identify without really thinking about it. In other cases, 
the onus falls on the newspaper itself. 

 
 “I know that this has been a topic of conversation a few times in news meetings”, 
he says. “We will be discussing a story, and Brian might point out that X is a leftwing 
think tank and we should take that into consideration when weighing the significance of 
the information.” He adds that he himself believes that all references to think tanks in the 
paper should be identified. “I like to avoid rightwing and leftwing, because I find they’re 
a little simplistic when you’ve got social conservatives and fiscal liberals, as well as 
fiscal conservatives and social liberals.” But he believes that the paper should always 
provide context about the political orientation of the source. To date, he says, the 
Gazette’s website has been doing so more consistently than the newspaper itself.  
  
 

A national end-user 
 

Mary Janigan has an overview of Canadian think tanks that is rare if not unique, 
as she was doubtless the only journalist in Canada with a full-time assignment to cover 
public policy as a distinct beat. After years of writing magazine articles about the making 
of public policy, she moved to a column that ran in Maclean’s for four years, until the 



 

 

17

17

magazine was taken over by Kenneth Whyte, the founding editor of the National Post. 
She had not yet moved to the editorial page of the Globe and Mail when I asked her to 
assess the performance of various think tanks from her own singular perspective. 

 
 Her impression (and no one else can claim wider experience—“I get everything, 
and I try to get more!”) is that only a few think tanks still distribute material through 
Canada Post routinely. At least one, the Centre for Policy Research Networks, uses 
digital communication exclusively. Most everyone else relies on email bulletins to make 
recipients aware of new studies or reports, which can then be sent to those who show 
interest (or those the senders believe should be interested).  Some combination of the two 
delivery systems is usual. For example, the Caledon Institute of Social Policy (“a deeply 
estimable think tank” in Janigan’s view) will mail some special reports, but gives email 
notification of others, while the bulletins of the Fraser Institute are sent by email twice a 
month. Other think tanks, such as the Conference Board, the C.D. Howe Institute (which 
Janigan’s husband once managed), the Institute for Research on Public Policy and the 
Centre for Alternative Public Policy, are less regular but often deal in greater volume. All 
of them resurface regularly, in what they hope is a spirit of helpfulness, but without 
undue persistence. “I don’t feel pushed”, Janigan says. 
 

 She goes on to say that she is not a person driven by ideology and that, while 
recognising that many or most think tanks are, she tends not to pigeonhole them mentally 
as either left or right. That being the case, I ask which one in her view occupies the often 
difficult middle ground. She did not hesitate. “The reason the IRPP is fabulous,” she says, 
“is that they allow every idea to enter the fray.” Of course it has its hobbyhorses, as any 
think tank does. She calls attention to a fact that others might ascribe to charming 
eccentricity, namely the way that “Huey [Segal] is vaguely in favour of proportional 
representation [and] there are endless” references to and discussions of the subject in 
IRPP publications, which generally do not “deal with the rather serious problems of 
proportional representation even in the form in which Germany uses it.” Still, the 
Institute “has also put out some very valuable things about making Parliament work 
better.”  

 
She cites an issue of their journal Policy Options on social policy. “You will not 

agree with half of the assertions in it, about medicare for example, but you get to read 
them and see them knocked down in the next article”, in which a health policy consultant 
argues in effect that “standard market economics don’t work in health care and here is 
why.”  

 
I ask her which think tank, in her view as an end-user of their product, is the most 

sophisticated in its understanding of how to work with the media towards the goal of 
presenting their information to the public. She answers, “The IRPP, by a country mile.” 
But she always stresses the journalistic danger of putting too much credence in any one 
think tank’s findings, rather than looking at a number of different ones on a particular 
issue, comparing, contrasting, averaging and finding the mean (rather than consensus, 
which is obtainable only on neocon economic matters). The onus is on the reader as well. 
“Anyone who takes one column of mine and sees it as my whole view on [for example] 



 

 

18

18

health care is as irresponsible as [someone] taking one report from a single think tank”,  
she says. “If a journalist seizes on one report as the bible but doesn’t understand that the 
world changes and circumstances change, that one’s views must evolve…” The sentence 
trails off in the face of the obvious. 

 
Her expectations of them vary, but she is “wary of where think tanks are coming 

from.” 
 

 

Some amateur number-crunching 
 

A generation ago, the Globe and Mail published a bulldog edition that was 
available, bearing the next day’s date, on Toronto streets at 10 p.m. Often some important 
story on the front page of the bulldog would catch the eye of CBC Television’s national 
news, which was broadcast an hour later. If the story were journalistically sound and 
thoroughly unimpeachable, the producers of the newscast would ascribe it to “a Toronto 
newspaper”. If, however, instinct told them that the story was in danger of being 
contradicted or was otherwise a bit wobbly or speculative, they would credit “the Globe 

and Mail”. These days the situation differs substantially. The Globe and the CBC’s rival, 
CTV, have a common owner, a fact that encourages, if not the state of convergence that 
media owners have held up as a business ideal, then at least a kind of intramural cross-
pollination, while the CBC is more inclined to go its own way editorially. 

 
Donald Abelson, in his book Do Think Tanks Matter?, compiled quite informative 

tables comparing scores, in terms of the number of mentions in both the print and 
broadcast media between 1985 and 1999, by assorted think tanks. Like much of 
Abelson’s work, this was in support of analysing differences between Canadian think 
tanks and their American counterparts, but his calculations can be used to examine the 
Canadian situation alone.  

 
In that 14-year period, for example, he found that the Conference Board of 

Canada had the greatest number of hits in newspapers and on television: 6,289, or an 
average of 456 per year, while the Fraser Institute, in second place, had 3,790, an average 
of 270 per year. Of these yearly averages, CBC Television news accounted for only 4.07 
mentions per annum and CTV News, 4.2. By comparison, the Fraser Institute logged 3.3 
mentions on the CBC and 1.9 on CTV. CBC Radio, the results show, paid far less 
attention to the Conference Board (1.2 mentions per annum), but somewhat more to the 
Fraser (4.1). Of the 22 think tanks in Abelson’s table, the C.D. Howe Institute had far and 
away the best success with CBC Radio (an average of 7.8 references per annum).  

 
What these figures tend to show, though the conclusion is incidental to Abelson’s 

approach, is that think tanks do much better spreading their messages and their ideologies 
through daily newspapers than through broadcasts, for reasons that may be easily 
guessed. The work think tanks do lends itself more to the written word and numbers than 
to speech and pictures, and newspapers, with their letters-to-the-editor, editorials, 
comment or op-ed pages, as well as general news columns and earmarked sections, offer 



 

 

19

19

not only more opportunities but also a great variety of opportunities. Between the lines of 
Abelson’s figures, one can also sense the prudent presence of people such as Tony 
Burman the CBC’s former news czar. 

 
 I wished to get a snapshot of how think tanks from different parts of the political 
spectrum fare in newspapers that themselves represent different philosophies. So I have 
compiled a little table of my own. It surveys the two national dailies—the far-right 
National Post, the centre-right or perhaps moderate Globe and Mail and the centre-left 
Toronto Star, which is not only Canada’s largest circulation newspaper by a very 
considerable margin, but also the only leftwing English-language daily. I have tabulated 
the number of times each newspaper has published the names of three think tanks whose 
political orientation breaks down along the same lines: the far-right Fraser Institute, the 
centre-right or perhaps moderate C.D. Howe Institute and the centre-left Canadian Centre 
for Policy Alternatives. The survey covers a two-year period. I hope that this duration is 
long enough to give a clear picture, but short enough to preclude distortions caused by 
changes in the fundamental political and economic dispositions of either the think tanks 
or the papers. In a further effort to avoid statistical anomalies (even though they are in 
fact unavoidable), I have chosen a period—1 May 2003 to 1 May 2005―when 
calamitous economic events such as recessions and terrorist attacks should not have 
skewed the results. 
 
 The results, it must be admitted, make for something of a mixed-fruit comparison, 
as each publication’s database cannot be sorted in exactly the same terms as those of the 
other two (please see my notes immediately below the table). But such as they are, here 
are the results: 
  
      Post        Globe      Star 

Fraser Institute 169 135  120 
C.D. Howe Institute 190  131 49 
Canadian Centre for Policy Alternatives 14 40 41 

Table: Number of mentions, 1 May 2003 to 1 May 2005 
 
 And here are the caveats in the form of notes. 
 
 At the National Post, the total includes references in news stories, business 
stories, columns, letters-to-the-editors and editorials in both the main paper and the 
Financial Post section, which has certain characteristics of a freestanding publication. 
 

Breaking the total down into subtotals is difficult, except to say that the Fraser 
and the Howe naturally have their biggest impact in the business news found in the 
Financial Post section, where there were 108 mentions for the Fraser and 158 for the 
Howe. As for mentions in editorials specifically, there were 29 for the Fraser and 12 for 
the Howe, though in this case the database cannot readily distinguish between those on 
the main editorial page and those found in the separate Financial Post editorials. As for 
national news in the Post’s A section, the Fraser had 32 hits and the Howe, 20. 

 



 

 

20

20

 What the above tends to show is that the provocative Fraser lags behind the more 
restrained Howe overall and in terms of the Financial Post section in particular, at least as 
measured in the number of hits; for even though the Fraser bests the Howe in national-
news and editorial-page mentions, it is mentioned in the Financial Post section about a 
third less often than the Howe. These figures may reflect essential differences in the 
recent direction of the two institutes. As the Fraser has moved more aggressively into 
social conservatism (even while favouring the legalising—and taxation—of marijuana), it 
has naturally found itself in areas of intense public debate, the sort that often dominates 
news columns and provokes letters from readers. By contrast, the Howe, though it too is 
moving in new directions, still finds its bread-and-butter in sober analysis of economic 
trends. 
 
 The figures for the Canadian Centre for Policy Alternatives (one mention on the 
editorial page, seven in news and six in the Financial Post section) offer no surprises 
whatever. The Centre is useful to the National Post primarily as a negative example to be 
contradicted, and in any event its comparatively small budget gives it limited reach even 
at more politically moderate newspapers. 
 
 The results of a search in the Globe’s database, which is more detailed, are even 
less ambiguous, though organized differently. Of the Fraser’s 135 citations, 99 fall under 
the general heading of news, which in this case takes in editorials, commentary and 
letters, as well as national news stories and others found only in the various regional 
editions. Many or most deal with taxation, health care, defence, welfare, “economic 
freedom” and other core concerns of the Fraser. Another 26 hits come from the paper’s 
Report on Business and are naturally economic or commercial in nature. The remaining 
10 from elsewhere in the paper include anomalies such as “The Fraser Institute is shaking 
its jowls at me” by John Doyle, the paper’s TV critic. 
 
  In the Globe, the Howe had 41 hits in the news sections, broadly defined as 
above. Because of the way the database is programmed and configured, it is possible to 
state that 21 of these were columns or op-ed pieces citing or mentioning the Howe; 
textual core-sampling of these suggests that perhaps as many as half were contributions 
supplied by Howe staff (and of course duly acknowledged as such in print). This suggests 
sophisticated targeting on the part of the Howe, as well as a natural sympathy between 
the Globe and the Howe as two institutions with considerable common ground. That they 
also share a special interest in business matters is one obvious inference to be drawn from 
the fact that, of the total number of hits throughout the paper, 78 are in the Report on 
Business. (The remaining 12 hits are scattered widely throughout the newspaper, with the 
arts and entertainment pages having the highest number—five.) 
 
 Of the Globe’s 40 references to the Canadian Centre for Policy Alternatives, only 
four were on the op-ed page: no doubt another reflection of the Centre’s comparatively 
weak infrastructure. Of the other references, many were in columns by Globe staff, often 
in support of on-the-other-hand opinion on taxation matters, about which the Fraser 
usually dominates discussion. Still other references came in letters. Occasionally, the 



 

 

21

21

Centre was mentioned in actual news stories, such as coverage of the 2004 federal 
budget. 
 
 The entries found in the Toronto Star are broken down in yet another way. Of the 
120 mentions of the Fraser Institute, 73 occurred in “news”—which in this case takes in 
national news, business news, arts and entertainment news and other sections that are 
classified as news to distinguish them from those of comment and opinion. Indeed, one 
reference to the Fraser appeared in Wheels, the advertising-heavy section devoted to 
automobiles. The remaining 47 references were in editorials, columns of opinion and 
letters-to-the-editor. By contrast, 32 of the 49 citations for the C.D. Howe bore the news 
designation, while only 17 were in editorials, opinion columns or letters. These figures 
tend to show that, while the Fraser had more success overall despite what many would 
suppose is the Star’s constitutional antipathy to the Fraser’s core beliefs, the Howe got 
more of its mentions—roughly 60 per cent—in the news columns. This supposition about 
the importance of the Star’s bedrock principles is reinforced by the Star’s use of material 
relating to the Canadian Centre for Policy Alternatives, with its focus, whether overt or 
underlying, on social and economic justice. Rather more than half of the Centre’s 
mentions—23 of 41—came in opinion columns and the like. 
 
 In brief, this little table, for all its methodological distortions, illustrates the extent 
to which a wide range of think tanks have access to the larger and more serious Canadian 
newspapers. What it doesn’t show is the underlying question of journalistic ethics: By 
working so closely with think tanks, are the papers shirking their responsibility by 
outsourcing the news? That is the first big question. 
 
 

The first big question 
 

Neil Reynolds is easily one of Canada’s most respected newspaper editors. He is 
surely one of the most widely experienced as well. After reporting for the London Free 

Press, he became an editorial executive at the Toronto Star. In 1975 he returned to his 
hometown, Kingston, Ontario, and transformed the Whig-Standard into a fabled 
journalistic enterprise and perhaps the paper most admired by other leading journalists, 
many of whom were drawn there simply by the desire to work with him. During his 
tenure, which was distinguished by editorial innovation, lengthy and expensive 
investigative series and a writerly sense of narrative, the paper won more awards than any 
other small daily had ever done, including three Michener Awards, the highest prize in 
the Canadian newspaper world.  

 
He left the paper in 1992 and became first the editor and then the editor-publisher 

of two Atlantic dailies, the Telegraph-Journal and the Times-Globe, both in Saint John. 
Later he practised his magic as the editor of the Ottawa Citizen, which he rescued and 
reinvented both journalistically and commercially, before becoming the editor of the 
Vancouver Sun. At all of these places, he was characterised by a deep concern with the 
theories and ethics of journalism and the role of honest enquiry and commentary in a 
newspaper’s relation to society. He seemed the logical person to ask about how his 



 

 

22

22

various newspapers have dealt with think-tank material, for he is a famously thoughtful 
person on the subject of the profession. What’s more, these papers are varied enough in 
their size, traditions and loyalties to constitute a sort of mini-survey. 

 
Like so many dailies outside the largest cities, both the Whig and more especially 

the New Brunswick papers relied to a great extent on the Canadian Press cooperative for 
many of their “national” stories (which is what think-tank reports tend to be except when 
the think tank is strictly regional, like the Atlantic Institute for Market Studies or the 
Montreal Economic Institute).  

 
In Reynolds’ time there, neither the Whig nor the New Brunswick papers had a 

codified policy about identifying the apparent bias of individual think tanks. Rather, the 
papers usually characterised them in whatever way the CP’s reporter or editor had 
chosen—which can sometimes mean no classification at all. By contrast, the Citizen and 
the Vancouver Sun, apparently like the other papers in what was then the Southam group, 
had limited policies of assigning each think tank mentioned to one broad political 
category or another. 

 
 “As I recall this exercise as it unfolded in real life”, Reynolds said, “the drama 
came from a kind of guerrilla enforcement at the reporter or copy-editor level. Liberal 
reporters and copy editors made damn sure that the word ‘rightwing’ went in front of the 
X Institute; conservative reporters and copy editors made damn sure that the word 
‘leftwing’ went in front of the Y Institute. It was a system of silent enforcement that 
didn’t normally get much talked about on the floor [or] in staff meetings and senior-editor 
meetings.” He added: “Once in a while, a leftist writer would slip ‘extreme rightwing’ in 
front of the Fraser Institute, at which point I got personally involved in a few scraps—
‘extreme rightwing’ being code for SS torture and Nazi genocide.” 
 

In his experience, however, some members of the staff struggled to make clear 
not necessarily (or not only) their own viewpoint, but also that of their employers. He 
believes that this trait was often found in editorial writers particularly who “loved to use 
pejorative adjectives to help them reflect the particular bias of their paper.” Reynolds 
supported the notion of identification, while rejecting rubber-stamped labels. Does he feel 
that references to think tanks, whether in the news hole, the editorial page or the op-ed, 
should characterise a think tank’s ideological orientation? “In Canadian practice, yes. It’s 
unfortunate that this conveys a pejorative touch to what should be a neutral exercise. It 
just is. I think it’s different in the States, where there is an infinite variety of think tanks, 
many of which defy single-adjective labelling, many of which straddle ideological 
positions.” An obvious US example is the Cato Institute, which, being libertarian in 
direction, endorses (one might almost say “fights for”) fiscal conservatism and social 
liberalism at the same time. “I took the position that think tanks needed a moderate 
modifier”, Reynolds said. “But my real concern at all of these papers was to find a way to 
report more aggressively on issues and ideas, and I exploited the think tanks to do it. At 
the Whig, [the managing editor] and I shared this thought. He got reporters to exploit 
leftwing think tanks; I got reporters to exploit rightwing ones. In the kind of anarchy we 
had there, it worked.” 



 

 

23

23

 
One of the lesser functions of think tanks is to provide a place for politicians and 

other partisan personalities to land when they fall or bail out. After his political career 
ended, Preston Manning, one of the founders of the Reform Party and for a time the 
leader of the Opposition in the House of Commons, accepted visitorships at two 
universities (Calgary and Toronto), while also becoming a senior fellow of both the 
Fraser Institute and the Canada West Foundation. Subsequently he raised $10 million 
from executives in Alberta to start a tank of his own in Calgary: the Manning Centre for 
Building Democracy, described by Jeffrey Simpson in the Globe and Mail as “a new 
non-political institution designed to promote conservative ideas in Canada.” Mike Harris, 
the former golf pro and Conservative premier of Ontario, was likewise associated with 
the Fraser, which created a Mike Harris Fellowship in his honour. Ralph Klein, who 
when premier of Alberta made headlines by attacking the progressive Parkland Institute 
for spreading “anti-Alberta” data, became a fellow of the Fraser and the Manning 
institutes on retiring from office. Later he was a visiting fellow at the Woodrow Wilson 
Institute for International Scholars in Washington, DC (according to its website, “a non-
partisan institute for advanced study and a neutral forum for open, serious and informed 
dialogue”). Of course, liberal political figures also use think tanks this way. For example, 
before Lloyd Axworthy, the former Foreign Affairs minister, became the president of the 
University of Winnipeg, he was the president of the Liu Institute for Global Issues at the 
University of British Columbia. His brother, Thomas Axworthy, also has think tank 
connections. 

 
The phenomenon is by no means confined to Canada.  Conservatives such as 

Edwin Meese, who was President Ronald Reagan’s attorney general and one of his 
national security advisors, is typical. He held the Ronald Reagan Chair in Public Policy at 
the Heritage Foundation. In the US, in fact, the practice can extend to family members, 
such as Lynne V. Cheney, the wife of the American vice-president and a fellow of the 
American Enterprise Institute, which is funded by such companies as Exxon Mobil.  
Some people become famous by establishing and running their own think tanks.  Rudyard 
Griffiths, cited as one of “Canada’s Top 40 under 40” in the Globe and Mail, is the 
founder and executive director of the Dominion Institute, “a national non-profit 
organization dedicated to the promotion of history and shared citizenship”. He has 
parlayed this credential into a career as a television commentator, newspaper columnist, 
author and man-about-Toronto, someone who is the subject of magazine profiles and 
fodder for the gossip columns. Think-tank start-ups are especially interesting to judge 
from recent examples. In 2006, the Aga Khan, spiritual leader of the world’s 15 million 
Ismaili Muslims, joined with the Canadian government to begin the Global Centre for 
Pluralism in Ottawa. The following year, the Ontario government helped bring about the 
Centre for Jurisdictional Advantage and Prosperity, “a world-class think tank to study 
how countries can seize competitive advantage.” That was the description published in 
the Globe and Mail, which is partly owed by the Thomson family, another major 
contributor to the project. 

 
Less remembered than the role of think tanks in the lives of former politicians is 

their role in the lives of former journalists.  After ceasing to be the editor of Maclean’s, 



 

 

24

24

Kevin Doyle, a one-time senior fellow at the International Institute for Sustainable 
Development, became the editor of the C.D. Howe Institute’s publications programme 
(but is now the head of public relations at the University of Windsor). A much different 
case is that of Don Cayo, a very serious journalist indeed, who was Reynolds’ editorial-
page editor (and columnist) on the Telegraph-Journal, but left the paper to become the 
executive director of the Atlantic Institute for Market Studies. Later, he followed 
Reynolds to the Vancouver Sun as editorial-page editor and is now a business columnist 
there. The example of Cayo prompts Reynolds to an interesting and, as far as I can 
determine, original insight. In Saint John, “I assigned Cayo as a full-time writer on an 
ideas beat, and he went after think tanks, left and right, quite aggressively.” In this, the 
Telegraph-Journal was aping some of the attitudes of papers with much greater 
circulations, in a way that was a constant throughout Reynolds’ career. “At the larger 
papers, with beat writers in place and with parliamentary writers in place, the think tanks 
tend to get coverage as a matter of routine”, he noted. “The disadvantage of this approach 
is that the studies produced by think tanks tended to get merely routine coverage: the 
five-paragraph or 600-word hit.” 

  
One of Reynolds’ innovations at the Telegraph-Journal was to run a listing on the 

op-ed page of various new studies as they became available from think tanks of all 
persuasions, tacitly encouraging readers to order them for themselves. The solution called 
to mind the practice of some newspapers to list new corporate annual reports in a way 
that allows readers, by returning a coupon or checklist, to order those they desire.  

 
Like many good ideas, it didn’t spread. Nor did it last. In fact, Eric Marks, the 

young Rhodes Scholar who is the current editorial and comment editor of the Telegraph-

Journal, seldom runs think-tank material: another approach to the problem entirely. He 
estimates that he now uses only six pieces a year from the Atlantic Institute and runs the 
Fraser’s material no more than four times a year. In the latter case, “How much we print 
depends on format (giant research reports and statistical analyses are out) and relevance 
to New Brunswick.” He goes on to say that plans are afoot to reconfigure the comment 
page to allow more and more varied think-tank research. He states that “since the 
politicos and business leaders are reading this stuff anyway, I’ve come to believe it’s 
something of a public service to inform people who wouldn’t otherwise come within a 
country mile of what these very prominent think tanks are advising.” He also says that he 
likes not to describe them as think tanks, but as public policy lobby groups, when that 
applies, or as research institutes. “This may be a quirk of mine, but I think think tank still 
has associations with university research centres, and so there’s an obligation to 
distinguish between the two. I also try to describe their particular point of view: 
conservative, free market, libertarian, whatever applies. I think it’s important to indicate 
to readers when a research institute is working from a particular set of philosophical 
assumptions or seeking a particular political result. It’s a matter of full disclosure.”  

 
This sentiment dovetails in a way with a statement by Reynolds: “We should 

probably be spending more time describing the academic standing and credentials of the 
scholar cited in each story rather than the political bias of the institutes themselves.” But 
in many and perhaps even most cases, the reports are not the work of scholars at all. They 



 

 

25

25

are the work of staff researcher/writers who are ideological samurai, or else of freelancers 
who assume the role of ideological ronin (those mercenaries also found in feudal Japan).  

 
 

The second big question 
 

What all this is leading to is the question of whether Canadian newspapers are 
behaving as responsibly as they might when they turn over so much space to 
ideologically motivated think tanks. The first response of course is to distinguish between 
news and comment, as I have attempted to do. But put that aside for the moment. Politics, 
being what it is―as much a matter of philosophy as one of partisanship―it seems only 
natural, and certainly not alterable, that the National Post, for example, will be partial to 
the Fraser Institute and the Toronto Star to the Canadian Centre for Policy Alternatives. 
But one must also look at their different readerships even to begin guessing at the 
readers’ abilities to make allowances for news bias. This is a complicated task, because 
newspapers, in relation to one another and to their cities, are now organised along 
different lines than in the past, and the process of change continues.  

 
In the nineteenth century, when a crowded and contentious newspaper 

environment was the norm in most cities, the so-called party press prevailed. 
Conservative readers read newspapers partial to, in the service of, and in some cases 
actually bankrolled by, Conservative politicians. Liberal readers, of course, supported 
Liberal publications. The two varieties of newspaper constantly denigrated each other, 
and both felt it part of their duty (and their right and privilege) to endorse one slate of 
political candidates over another in each election. For newspaper editors to hold elected 
office themselves was not unheard of. In the twentieth century, as newspapers became 
bigger and fewer (the two trends always went hand in hand), the party press died out. By 
mid-century only a few faint reminiscences of the old system survived, as in the fact, for 
example, that the Vancouver Sun actually had support of the Liberal Party written into its 
charter until 1958.  

 
What replaced the party press was a system based on socio-economic class, which 

publishers preferred to think of as demography. In Toronto, to take the clearest example, 
people with some capital and good educations read and presumably believed the Globe 

or, as it became in 1936, the Globe and Mail. Call them, if only for the purposes of this 
report, the upper-middle-class. The lower-middle had the same relationship with the Star. 
As of 1971, that left the Toronto Sun to serve the requirements and prejudices of working 
people. Now, in the major cities, this balance too is starting to disappear or at least 
change significantly. In Toronto, to continue with that example, blue-collar readers are 
just as likely to read the giveaway dailies that have grown up there and in Montreal, 
Calgary, Vancouver and elsewhere. All the while, political affiliation has begun to 
reassert its importance, but more in broad philosophical terms than in narrowly partisan 
ones. Readership, a reflection of society in general, has moved far to the right at the same 
time as ownership of newspapers has been concentrated in fewer hands than ever before. 
Outside of the francophone press, all but a paltry few daily newspapers are, to one extent 
or another, rightwing, just as all but a paltry few think tanks are. Thus think tanks benefit 



 

 

26

26

from the results of a transition that they themselves have been instrumental in helping to 
bring about. 

 
With these points in mind, I questioned the representative editors I had chosen 

about the outsourcing question. 
 
In earlier times, I asked Raymond Brassard of the Gazette in Montreal, would not 

staff reporters have done a great deal of the research now supplied pre-cut by think tanks? 
“That’s true”, he replied. “On the other hand, it is not. I suspect that there is probably a 
better quality of journalism done by the full-time journalist—probably as high as ever—
and that the quality is probably as high as ever overall. I think that if you look at 
newspapers from, say, 80 years ago, you see not only a list of scoops but also quite a lot 
of press-release journalism. 

 
“I understand your point and agree that if journalists could do [what think tanks 

do], then that would be their job. But a great deal of information is getting out [to the 
public] because the think tanks are actually doing it.”  

 
As Brian Kappler at the Gazette pointed out, there is “the question of just how 

many things, realistically, would any newspaper be able to do in a given year. Series of 
five or six in-depth reports and the like? Whereas now, because of all the studies being 
done by pressure groups and think tanks, you may have a couple of them every week. 
Yes, it would be better done by journalists, I think. You would have a more balanced 
view and there would be less of an agenda, I suppose, though I can’t even argue that. By 
the measure implicit in your question, however, we should have a couple of engineers on 
staff for when a bridge collapses!” 

 
He added: “I think it was William Randolph Hearst who said that news is 

something somebody wants suppressed and that everything else is advertising.” But to 
take Hearst literally is to conclude that think-tank stories are unpaid advertising for the 
think tank’s products, which usually are tax cuts, fewer public services, and war. As 
Brassard concluded: “You have to go to experts, and many of them are by their nature on 
one side of an issue or the other.” Across town, André Pratte of La Presse reiterated his 
views, which are not dissimilar. Outsourcing news? “No, I believe it’s just a case of more 
information being made available.”  The danger is simply presenting it as gospel and also 
perhaps in not giving it equal qualification in both the news pages and the comment 
pages. “This is something that I definitely think is a problem a lot of media have. We’re 
not careful enough. Or in some cases we’re not equipped to question. Whether we publish 
the stuff [directly from think tanks] or report it as news, even when we question whether 
ideological bias had an impact and whether the conclusions are based on fact or a bias,” 
the hazard remains. 

 
 The thoroughly respected journalist Val Ross was editing the Globe and Mail’s 
op-ed page when I put the outsourcing question to her. 
 



 

 

27

27

 I asked: “Is the growing dependence on think tanks that we see in daily 
newspapers analogous to letting the cops tell you how to report a crime?” 
  
 She replied: “I take it that what you’re asking concerns a matter of degree, for to 
some extent that sort of stuff has always gone on. We ran a piece by Ron Haggart on the 
issue of how close reporters should be with, say, the RCMP or other police. It was all 
about how in his early days as a journalist his office was next door to the police and they 
would tell him when there was a big story. He would go out on it and then he would drink 
with the cops afterwards. And he didn’t think there was anything wrong with that.” She 
suggested that relying on think tank information comes no closer to outsourcing “than 
when Blair Fraser in the old days of Canadian political coverage was best friends with 
cabinet ministers and deputy ministers and was probably taking his cues from them. 
 
 “I think this is a real issue in the States where the think tanks are bigger, better 
funded and very bright, and lobbyists play a huge role in shaping Congressional agendas. 
Here they probably will have [a significant] effect [in time] but I would say the last 
election shows that the Fraser and even the Howe didn’t affect the agenda” by way of the 
media. Indeed, the media themselves generally didn’t seem to affect the outcome of what 
was, when we talked, the most recent federal election, or certainly not so much as one 
usually expects. 
 
 If one accepts the premise of outsourcing news, then one must accept that the 
National Post has sometimes differed from the Globe in being more proactive than 
passive. For example, the C.D. Howe Institute decided, following the terrorist attacks on 
New York and Washington on September 11, 2001, to embark on a series of new reports 
it called the Border Papers, which were to appear every two or three months, the work of 
either one of their usual researchers or outsiders, academics usually, selected for the 
particular task. 
 

The Post arranged for the Howe to release the papers on a certain day each week, 
having already ensured that the authors would synthesise their conclusions into an 800-
word piece for the op-ed page, often with the op-ed editor’s assistance even after the 
Howe’s in-house editor, skilled at untangling academic prose, had done his work. The 
news side would look at each of the full reports as they appeared over a period of more 
than a year. Those judged to have news value were treated as such, while those found not 
to have the same public importance were acknowledged only through the op-ed column 
prepared in advance. As the reports were issued in advance and publication of the 
findings embargoed until the release date, the news side was spared the sort of snap 
decisions that can sometimes lead to overly hasty news judgment. Conversely, the op-ed 
page sidestepped what many consider a frequent difficulty with think-tank material: the 
tendency of the authors to become so obsessively focused on their own research that 
translating their core finding for a general audience becomes difficult. 

 
This arrangement had other internal advantages for the Post, according to Natasha 

Hassan, the op-editor at the time (she is now at the Globe). For one thing, it sharpened the 
natural competitiveness between the Post and the Globe. As Hassan said, “You try to 



 

 

28

28

convince Suzanne Walters [public relations officer of the Fraser Institute who has since 
moved on] that the study they’re working on is one you would be interested in—that you 
might be able to give it front-page play if she would consider giving it to us exclusively: 
that kind of thing.” Her next remark was particularly telling. “That works sometimes, but 
[think tanks] are very careful, I think, not to alienate one [newspaper] or to give 
preferential treatment. Yet they also understand that different papers carry with them 
different focuses, whether it’s political focus or format: tabloid versus broadsheet, 
Toronto versus a national paper, and so on. They are quite smart too in trying to place 
things [and in] approaching one organisation over another, knowing they will perhaps 
meet a more friendly reception” on a report or paper on a particular subject. 

 
Another factor in the newspaper/think tank equation, she said, is that an editor 

who works closely with a variety of think tanks comes to know which ones give the 
highest quality information, an understanding that is then factored into the myriad 
editorial decisions that must be made every day in retail journalism. “We live in a society 
in which everybody is becoming more specialised all the time”, she said, and there are of 
course limits to any newspaper’s resources. “If a think tank comes up with a PhD who 
has spent ten years studying a particular issue, who am I judge that we ourselves could do 
better? The job becomes to determine how important the issue is to the national discourse 
and, if it is, to make it accessible and get the word out—but also to question it. You want 
to have other people saying ‘This gentleman may have spent ten years studying the issue, 
but we found that…’ Then it’s a good story. Then you think you’ve probably fulfilled 
your responsibilities to the readers.”  

 
She drew an analogy to the sort of medical breakthrough stories that are one of 

the soft spots of daily journalism when editors accept them on faith, as is too often the 
case. If there were competing studies for each new drug trial or piece of medical 
prognostication, the information would be more useful; but in the scientific world, the 
give-and-take must be fought out, slowly, in medical journals. So the broader an editor’s 
acquaintance with various think tanks—their biases, their leaders, the specialised 
researchers they bring in—the better the reader is served in the long run. 
 

 

Conclusions (such as they are)  
  

The questions around the use of think-tank handouts in daily newspapers is not a 
social issue, even though a great deal of such material concerns public issues and societal 
problems. It’s not even an issue inside journalism. The topic of this report is little more 
than a micro-dot, however much it speaks, by implication, to Canada’s political 
polarisation and other perennial conditions. The purpose of these pages is merely to 
ensure that the subject does not go to its grave without the brief moment of relevance 
owed it by the world.  

 
 In 1969-70, a special Senate committee chaired by Senator Keith Davey studied 
the concentration of ownership in the Canadian media and related journalistic issues. Its 
Report, written largely and anonymously by the veteran magazine journalist Alexander 



 

 

29

29

Ross, was greeted as the best written government document anyone could recall. But it 
was a triumph of style over—not substance, for there was enough of that—but summary. 
One of its final injunctions to the profession of journalism, for example, was to always 
rewrite press releases before printing them. The equivalent statement here is to urge 
individual papers and certainly corporately linked groups of papers to develop a set of 
guidelines for identifying the political allegiances of think tanks. We do not object to 
classifying (as opposed to censoring) movies according to the age and maturity of their 
intended audience; this is a free service aimed at helping consumers make the choices 
they feel appropriate to themselves. Is there an important difference between tagging 
movies of an adult character from tagging think tanks as being politically conservative or 
politically progressive, according to some nomenclature agreed to by some laborious 
process? The movie audience and the newspaper reader base are the same people.  
 

Here the concentration of ownership would actually be an asset. By putting a 
sensible policy in place across its holdings, the dominant proprietor, Canwest Global 
Communications, would go a long way towards firming up a spongy area in its 
newsrooms. An even more utopian scheme would be for think tanks to form an umbrella 
group that could, among other things, co-ordinate their published responses to a list of 
issues or events to which most of them pay attention: an impending federal budget, for 
example, or the state of the loonie, the role of the military, education issues, or the new 
pulse of Quebec separatism. Each think tank would of course continue to pursue its own 
pet subject. By working together to present opposing findings on various larger issues at 
certain logical times, they could, however, help to dignify the national discourse, 
attracting more attention from the media and the public while raising their own individual 
profiles and increasing their credibility even as they provided readers with conflicting 
arguments and different viewpoints to ponder.  But as nearly all think tanks extol the 
cure-all of market economics above all else, they prefer to compete; co-operation that 
would dilute their individual messages is anathema to them. Too bad for everyone 
concerned.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 

30

30

FOR FURTHER READING 
 
Abelson, Donald E. Do Think Tanks Matter? Assessing the Impact of Public Policy 

Institutes. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2002. 
 
______. “Do Think Tanks Matter? Opportunities, Constraints and Incentives for Think 
Tanks in Canada and the United States”. Global Society 14:2 (2000). 
 
______ and Christine M. Carberry. “Following Suit or Falling Behind? A Comparative 
Analysis of Think Tanks in Canada and the United States”. Canadian Journal of Political 

Science XXXI:3 (September 1998). 
 
______. “Public Visibility and Policy Relevance: Assessing the Impact and Influence of 
Canadian Policy Institutes”. Canadian Public Administration 42:2 (1999). 
 
______.  A Capitol Idea: Think Tanks and US Foreign Policy. Montreal: McGill-Queen’s 
University Press, 2006. 
 

Anon.  Challenging Perceptions: Twenty-five Years of Influential Ideas 1974–1999: A 

Retrospective. Vancouver: Fraser Institute, 1999. 
 
Anon. “The Good Think Tank Guide”. Economist, 21 December 1991. 
 

Anon. “Think Tanks: The Carousels of Power”. Economist, 25 May 1991. 
 
Crockett, Richard. Thinking the Unthinkable: Think Tanks and the Economic Counter-

Revolution, 1931–1983.  London: HarperCollins, 1994. 

 
Delgado, Richard. No Mercy: How Conservative Think Tanks and Foundations Changed 

America’s Social Agenda. Philadelphia: Temple University Press, 1996. 
 
Dobuzinskis, Laurent, Michael Howlett and David Laycock, eds. Policy Analysis in 

Canada. Toronto: University of Toronto Press, 2007. 
 
Miljan, Lydia, and Barry Cooper. Hidden Agendas: How Journalists Influence the News. 
Vancouver: UBC Press, 2003. 
 
Milke, Mike. “The Idea Whisperers: Think Tanks and the Political Agenda” (and other 
headlines). Calgary Herald, 13–21 June and 23 June 2004. 
 
Ward, Stephen J.A. The Invention of Journalism Ethics: The Path to Objectivity and 

Beyond. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2004. 


