
1.  Introduction 
 

 
 

“Maybe not all of you understand exactly what it takes  
to make a great newspaper. It takes a great owner – period. An owner 

 who commits herself with passion and the highest standards and principles to a 
simple search for the truth.” 

Benjamin Bradley i
 

Much has changed in the world of Canadian journalism since the early 1980s, 
when the Royal Commission on Newspapers expressed its deep concern over 
unprecedented concentration of Canadian newspaper ownership. 

 
The Commission was concerned that most newspaper owners had an over-riding 

concern for profits, without which they could not survive and provide the “public service 
known as news.” ii There was a well-documented malaise in Canada’s newsrooms: 
journalists were concerned about the quality of their newspapers and that they were 
losing resources to the bottom line. The papers were increasingly less and less capable of 
providing journalism on complex matters to their readers with truthfulness beyond just 
facts, demonstrating depth, perspective, comprehensiveness, significance and a social 
responsibility that transcended the profit motive.iii  Journalists had lost confidence in their 
publishers,iv the people to whom they had traditionally looked to balance the freedom of 
editorial content against owner’s undeniable right to expect a profit.v The major concern 
was how newspaper owners would use their power and discharge public responsibility. 
The owners said they gave free reign to their employees, defined as publishers of 
individual newspapers, in the interest of diversity. vi

 
Some journalists now look back fondly at the 1980s – when English language 

newspapers were owned by five distinct groups – as the “Golden Age of Journalism.” vii 
Many of those newspapers were owned by the Southam News or independent owners 
who spent millions of dollars more than they reasonably had to in an attempt to provide 
the communities they served with quality newspapers, rather than just pad the bottom 
line. viii Editorial independence, as distinct from news content, reflecting local interests at 
each of its newspapers and promoting diversity of editorial opinion, was the hallmark of 
Southam and was expressed in its annual reports to shareholders. But the Commission 
recognized that those newspapers could fall prey to less scrupulous owners who might 
see an opportunity to mine and exploit their earning potential. ix

 
At the same time, the Commission also recognized that profitability was the 

“small beer” of the newspaper problem and that the “champagne” was power over the 
minds of Canadians.x  It was only a possibility the Commission contemplated, because it 
speculated a conglomerate might one day exercise a property right over their content for 
political purposes. “But it can. Who knows when and how it may?” xi  There was no clear 
relationship between what appears in newspapers and what their readers think, but the 
literature on the agenda-setting function of the mass media is clear. “The mass media 

 1



may not be successful in telling us what to think, but they are stunningly successful in 
telling us what to think about.” xii Conversely, if newspapers avoid addressing issues or 
events, unless their readers obtain their information elsewhere, there is no opportunity to 
think about what isn’t there. xiii Ultimately, the Royal Commission was concerned about 
restrictions on the diversity of views and opinions reaching Canadians through their 
newspapers. xiv

 
The worst fears of the Royal Commission began to unfold a decade later. The first 

shoe dropped in the early 1990s when Hollinger Inc, owned by Conrad Black, began 
acquiring shares in Southam Inc. from The Toronto Star. By the mid-1990s, Hollinger 
had acquired 58 of Canada’s 102 daily newspapers. Hollinger’s draconian methods were 
consistent and well-documented: upon acquiring newspapers, their newsroom budgets 
were cut ruthlessly, inevitably degrading their editorial quality. xv   

 
Newsrooms, after all, are the only part of a newspaper’s operations which don’t 

generate revenue. If their overhead is cut, costs are reduced and profits increase. This 
danger was foreseen in a story in the Montreal Gazette in 1926. The president of Britain’s 
Institute of Journalists warned about the dangers of newspaper amalgamations in the 
interest of increasing profits. He argued: “The huge watering of capital must mean that 
huge profits had to be made, and that, in its turn, meant pandering to a lower and lower 
public taste instead of a constant effort to lift the public to higher standards of ethics and 
conduct.” xvi The journalists’ president said it was the duty of journalists “to resist the 
domination of finance in the editorial domain.” xvii As it will be seen, that historic ethical 
responsibility led journalists at one of Black’s Canadian newspapers, the Calgary Herald, 
into an unprecedented labour battle with their owner. It is now referred to as one of the 
darkest chapters in Canadian journalism history. 

 
Secondly, Black used his Canadian newspapers to advance a conservative 

political agenda. xviii He used the National Post to move the issues of “tax cuts, the brain 
drain, private medicine and closer alignment to the United States” to the forefront 
nationally. xix His other media outlets followed suit also advancing that agenda 
relentlessly. xx

 
The second shoe the Royal Commission on Newspapers feared dropped on 

December 6, 2001. CanWest Global Communications Corp., the new owners of the 27 
Southam Newspapers bought from Black, announced standardized national editorials 
would appear in the 13 largest daily newspapers across Canada, as well as the National 
Post. Rank-and-file journalists at one of the newspapers, the Montreal Gazette revolted 
by withdrawing their bylines in protest as provided for in a clause in their collective 
agreement; a job action that drew widespread attention from the news media in Montreal 
and Toronto. The Quebec National Assembly and back-bench members of the federal 
government also waded into the debate, sparking further media coverage. The politicians 
were concerned about the same issues raised by the Royal Commission decades earlier 
and argued that CanWest’s policy threatened editorial diversity in Canada and democracy 
itself. The Gazette’s managers, meanwhile, came down hard on their employees, sending 

 2



a negative message or “chill” to its journalists in the chain who might consider speaking 
out against Southam’s corporate policy.  

 
Controversy over the national editorials touched down like a tornado again in 

Regina on March 4, 2002, when reporters at The LeaderPost in Regina used a clause in 
their collective agreement to pull byline off stories that appeared the next day to protest 
the rewriting of a story’s first sentence in which the national editorials were criticized by 
a Toronto Star editorialist speaking in Regina as censorship. The rewritten lead sentence 
cast the editorials in a positive light. xxi  The Regina byline protest drew immediate 
attention from CBC and newspapers in eastern Canada.  The reporters who pulled their 
bylines were formally reprimanded and those who spoke to the news media were 
suspended. Union officials have intervened on their behalf and the disciplinary action 
appealed. 

 
This study is an examination of the extent to which legal mechanisms in the 

collective agreements of Canada’s English language newspapers enable Canadian 
journalists to take ethical stances on matters which invariably bring them into differing 
degrees of conflict with their editors and managers. The issue involves whether 
journalists have a primary responsibility to their readers, or whether their primary fidelity 
is to their employer. Such competing loyalties bring about ethical dilemmas which 
eventually can threaten their employment status. For many facing such dilemmas, it 
raises the difficult question of whether they even want to remain in the business when 
their ethics have been compromised. 

 
Section Two details the research methodology used in this study.  
 
Section Three reviews the literature on journalism ethics and Francois Demers’ 

argument that a rise of the “good employee model” in Quebec in the late 1980s 
constitutes a threat to journalistic professionalism. 

 
 Section Four is the point of departure for this study. The author is a former 

Calgary Herald journalist who worked at the newspaper for two decades. This study 
examines a dark underside of journalism rarely explored in the popular press and most 
texts on journalism ethics. Specifically, it examines, as a case study, the ethical dilemmas 
that non-unionized journalists at the Calgary Herald faced when the newspaper came 
under the ownership of Conrad Black’s Hollinger Inc. in the 1990s. For some, but not all 
journalists, ethical considerations were what drove them to support a move to seek union 
certification in 1998 and to eventually take part in a long, bitter, and ultimately 
unsuccessful strike for a first collective agreement in which the author was involved. It 
was never learned whether a first contract could have resolved their ethical concerns, 
because the strike ended after eight months when the vast majority of the striking 
journalists accepted severance packages and the fledgling union was decertified. 

 
Section Five examines 65 collective agreements representing the collective 

agreements of 134 Canadian metropolitan daily and community newspapers (both large 
and small) that are meant to advance ethical journalism and professional integrity. It also 

 3



examines the extent to which, and with what success, those clauses have been used at 
Canadian newspapers, where such use has drawn the attention of their respective national 
union and guild leaders. 

 
Section Six examines how the ethical clauses in collective agreements have 

worked in the past and examines the byline controversy at The Gazette in Montreal and at 
The LeaderPost in Regina for the diversity and censorship issues they raise. It also 
examinea the resignation of prominent Halifax columnist Stephen Kimber when a 
column he wrote that was critical of the national editorials was not used by the editors of 
The Daily News. 

 
Section Seven conducts an analysis of 16 Canadian newspapers’ coverage of the 

national editorial debate to quantify whether the arguments over diversity or censorship 
have merit. 

 
Section Eight contains the author’s conclusions and recommendations. 
   
  

                                                 
i “She was a spectacular dame.” The Globe and Mail. July 28, 2001. p. F9. 
ii Canada. Royal Commission on Newspapers (Ottawa: Supply and Services Canada. 
1981) p. 27. 
iii Ibid. p. 31. 
iv Ibid. p. 218 
v Ibid. pp. 27-28. 
vi Ibid. p. 219. 
vii Peter Bakogeorge [Interview] February 19, 2002. Interviewed by Bob Bergen at 
Ryerson Polytechnic University in Toronto.  
viii Op. Cit. Royal Commission on Newspapers. P. 219. 
ixIbid.. p. 219. 
x Ibid. p. 221. 
xi Ibid. p. 221. 
xii Cohen, Bernard in Shaw, Donald L. and McCombs, Maxwell E. The Emergence of 
American Political Issues: The Agenda-Setting Function of the Press (St. Paul: West 
Publishing Co., 1977) p. 5. 
xiii Hallman, Eugene. “Philosophy and the Market.” The Newspaper as a Business. Vol. 4. 
Canada. The Royal commission on Newspapers (Ottawa: Supply and Services Canada, 
1981) p. 15.  
xiv Op. cit. Royal Commission on Newspapers. P. 1.  
xv Barlow, Maude and Winter, James. The Big Black Book (Toronto: Stoddart Publishing 
Co. Limited, 1997) pp. 91-95; Winter, James. Democracy’s Oxygen: How Corporations 
Control the News (Montreal: Black Rose Books, 1997) pp. 30-37; Westell, Anthony. 
“The Last Post.” The Globe and Mail. August 1, 2000. p. A11; Zeisman, Derek. Letter to 
the Editor. The Globe and Mail. August 3, 2000, p. A12.  
xvi “Group Newspapers Danger to Public.” The Gazette. Saturday, December 26, 1925. 
xvii Ibid. 

 4



                                                                                                                                                 
xviii Op. Cit. Winter: pp. 40-41. Op. Cit. Westell;  Lloyd, John “Painting Britain’s papers 
Black.” The Globe and Mail. August 7, 2001. p. R2 
xix Martin Lawrence. “Conrad Black bows out.” The Globe and Mail. August 25, 2001. p. 
A11. 
xx Ibid. 
xxi Harper, Tim. “Reporters protest at Asper paper.” The Toronto Star. March 7, 2002. p. 
A2. 
 

 5


