
6. Taking Ethical Stands. 
 
6.1. How Collective Agreements Work 

 
Ryerson Polytechnic University journalism Professor John Miller was a reporter 

and editor at The Toronto Star for 20 years, including five as deputy managing editor. He 
was just beginning his career at the Star in 1969 when a group of reporters took the first 
steps to counter heavy-handed editors. Miller said former Star publisher Beland 
Honderich testified at the Special Senate Committee on Mass Media in the early 1970s 
that a good newspaper was a reporters’ newspaper. But the truth, Miller said, was that the 
Star was an editors’ newspaper. The reporters “drew up a manifesto that was one of the 
first articulations of reporters’ rights. One of the things they put in was the ability to 
withdraw their bylines to deal with the way editors would change things. It had a real 
effect on the next (union contract) negotiations because it went into the next Southern 
Ontario Newspaper Guild contract where it had legal status.” i

 
Without question, more than 30 years later, the Canadian journalists and union 

officials interviewed for this research study said the byline clause in collective 
agreements remains the gold standard in union contracts and is the one used by most 
newsmen and women in the defence of journalistic ethics. 

 
A union shop steward at The Vancouver Sun said reporters there routinely ask 

their editors not to put their bylines on stories. He said he is in a position to know 
because, as shop steward, he is often approached by reporters who don’t know what their 
rights are. Frequently, he said, journalists at the Sun ask to have their bylines removed 
because they don’t like their story assignment. “It’s something they consider silly or 
trivial or they think it doesn’t have significant news value.”  ii He said senior editors at 
the Sun have recently become enamored with stories about celebrities visiting Vancouver 
that some of its journalists don’t think merits them being taken away from more 
significant stories about their own communities. “It’s more common for that than 
complaints about editing,” he said. 

 
The Sun shop steward was also adamant that being in a union environment is the 

one thing that lets journalists disagree with management over ethical issues and survive 
because there is a grievance procedure. But he admits, on the other hand, having a union 
does protect some people who are lazy or turned off. “They want the maximum of money 
with the least effort. But, there are those people in non-union environments, too. 
Management tolerates them. At any newspaper, there are some people who do lots and 
people who do less.”  

 
Mike Bocking, president of CEP 2000, the Media Union of B.C., believes it is 

unions which have used their collective power to give individual journalists more power 
to enhance their own ethical views. “You will not hear the employer comment on that 
aspect of the union’s enhancement of individual liberties. Another aspect, which is maybe 
not as apparent, is the general sense of job security that a journalist is given when they 
are a member of a union. It isn’t so much that the union actually negotiates the freedom 

 47



to dissent so much as the fact that the employer has to have a very good case before they 
can consider dismissing someone for principled objections to company policy. To run 
against a journalist on an ethical issue with a union standing behind that individual with 
funds to fight a case in arbitration, the labor board or the courts, often makes an employer 
think twice.” iii

 
Paul McKie, president of the media union of Manitoba, is a reporter at the 

Winnipeg Free Press. McKie is adamant that the byline clause in the union’s collective 
agreement is critical to writers and photographers taking ethical stands at the newspaper, 
while the editing clause provides an added measure of protection that stories appear 
correctly. In the case of bylines, he said, they are critical to the newspaper’s appearance. 
As a result there is not always willingness on the part of editors to allow a byline to be 
withdrawn. “A lot of the time, people don’t want it. They bully you. It also depends on 
the member because a lot of the editors are members of the union. If you get a good guy, 
it’s not a problem.”  iv As for the editing clause which stipulates an effort will be made to 
discuss substantive changes to stories, he said: “An editor just called me. The city editor 
has just rewritten my lead. The assistant city editor called me and it’s a good thing 
because the rewrite was factually incorrect.” v

 
Other instances of reporters at the Winnipeg Free Press pulling their bylines 

include protesting the nature of their assignments. McKie recalls one instance when the 
newspaper’s publisher wanted to see a story about a local small business. “They wanted 
me to write it.” The fact of the matter, he said, is: “From time to time people have to 
write these pieces.” In those instances, the Free Press reporters have the right to ask that 
their bylines not be used to protest the uncomfortably-cozy relationship between the 
business operation of the newspaper and the news department. “Lately it hasn’t been bad 
here. It’s been a long time since I lifted my story byline off something.” vi

 
John Spears is a business reporter at The Toronto Star and a union steward in its 

editorial department. He said the decisions by its reporters to exercise their right to ask 
that their bylines be pulled to make an ethical point, or to protest an assignment or how 
editors deal with stories occurs from time to time, but no central records are kept of it. 
“You deal with an editor to do it and say that is what I want to do. Often that’s the end of 
it. Sometimes, when they (editors) hear that, they will back off. Once in a while they will 
give you a hard time because it kills the story. Without a byline on it, it looks bad.” vii  
The key for such clauses to work in collective agreements is to have a way to enforce it. 
He said: “At the Star, we do have a union that actually functions.” But, he also added, it 
certainly doesn’t hurt to have a sympathetic publisher. “We do have an employer who 
takes this responsibility seriously. There should be standards and they should be 
respected.” viii

 
Martin Mittlestaedt is an environmental reporter at The Globe and Mail and 

president of the Southern Ontario Newspaper Guild based in Toronto that represents most 
of Canada’s major daily newspapers. He said the clause in its union contract that provides 
for Globe reporters to pull their bylines in protest is rarely invoked. “But it happens 
enough that people throughout the place are aware of that clause. It happens in two 

 48



circumstances. If there are protests over contract talks and, occasionally, when reporters 
don’t agree with the assignment or the editing of a story.” ix

 
 Although there isn’t a clause in the contract providing for reporters to be called in 

the event of heavy editing of a story, it is the newspaper’s practice to call reporters in the 
event of material changes. “That usually works fairly well, but there have been occasions 
where people’s stories have been cut for space requirements or held for legal reasons, but 
it works 90 per cent of the time.”  Mittlestaedt also said it was rare for reporters to 
request their bylines be withdrawn because a story has been edited to reflect a particular 
political slant. “The editing here is less ideological than it would be under Conrad Black 
or the Aspers (owners of CanWest Global). The Globe reporters still have a lot of 
freedom to call a story the way they see it. The burning issues here are story lengths and 
the constraints of a smaller news hole than many people would like.” Mittelstaedt also 
said that he cannot envision a situation at the Globe and Mail where a journalist has 
brought up an ethical issue or one of journalistic integrity where his or career would be 
hurt. “When you have a question of integrity, it hurts your career if you don’t raise these 
questions.” x

 
Robert Reid, entertainment reporter at The Record in Kitchener, has been unit 

chair of the CEP union local since the day its newsroom organized in 1989. At the time, 
the newspaper was changing ownership from being family-owned to being owned by 
Southam. The newsroom was organized in one weekend and the certification vote was 
more than 90 per cent. Interestingly enough, Reid says, the working conditions and the 
wages and benefits were very good. xi The three considerations that drove the bid to 
organize were concerns over chain ownership, long-standing grudges by a number of 
employees who had been mistreated and ethical questions and journalistic values. “One 
of the emphases was the collective action a union could make on journalistic ethics.” xii

 
“One of the things happening at the time was that the ad manager was looking at 

advertorial products, like year-end progress editions, that were very profitable at other 
newspapers. For the first time, reporters, photographers and editors were looking at 
advertorial. There was widespread concern about this in the newsroom. Although we had 
no contractual right, we organized and withdrew our bylines and for some reason, senior 
management honored that. As a result, the company said they would assign a copy editor 
to write a report about how other newspapers did it. The company here, with the union’s 
agreement, created an advertorial editing position in advertising.”xiii

 
Reid said the ethical reason the journalists wanted advertorial work out of the 

newsroom was because they wanted a clear separation between content driven by the 
profit motive and content that was driven by a news agenda. Withdrawing their bylines in 
that instance was seen as a powerful tool that was used to protect ethical journalism. But, 
when the union was negotiating its first collective agreement that would give them the 
legal right to withdraw their bylines, the company didn’t want the language to be 
included in a clause with the word “ethics” in it. “They didn’t want to admit they would 
do anything unethical or would even contemplate doing anything unethical. Our language 
is under ‘professional activities.’” xiv Columnists were excluded from the clause because 

 49



the union agreed with the company that columnists were being paid to lend their names to 
their opinions and withdrawing their names would negate the very purpose of their work.  

 
Reid said the significance of the byline clause is that the reporter’s name 

associated with it is the flash point for the story for readers within the community. Also, 
within a newspaper’s hierarchy, asking to have a byline withdrawn “really gets under 
their skin. It’s like fighting in a playground.” xv One reporter no longer at The Record 
withdrew her byline on every story she wrote for more than a year to protest what she felt 
was the incompetence of her immediate superior who undermined her work. “That 
reporter would see that as an ethical issue whether you or I would agree or not,” Reid 
said. Reporters and photographers also routinely ask to have their bylines withdrawn 
when they are asked to rewrite a press release or take a very routine picture that involves 
no creative thought or activity. 

 
The biggest byline controversies at The Record involved disputes over whether 

reporters collectively withdrawing their bylines in support of journalists at other 
newspaper constituted an illegal strike, in addition to an incident that involved Reid 
himself as a reviewer. He had asked that his name be withdrawn from a review of a 
production at Stratford. At the time, the editors were unsure of whether he could or not 
and used a review from The Toronto Star instead. The company later argued a review 
was an opinion piece that wasn’t covered by the collective agreement. The union argued 
that a review could not be considered an opinion piece similar to those in the editorial 
opinion page. The union filed a grievance and the two disputes eventually went to 
arbitration. The arbitrator ruled against the union on the review issue and the company 
eventually dropped the collective byline withdrawal issue. xvi  

 
Another clause in its collective agreement allows employees to raise ethical issues 

with senior management and that has been used effectively by copy editors, Reid said. 
“That has never been frowned upon.” xvii  

 
In London, Ontario, reporter Joe Matyas was the founding president of the CEP 

union at the London Free Press in 1989, and he said professional integrity was a huge 
issue for its members during the organization and certification drive. “We had an editor 
and publisher who were looking for a magic bullet to turn the newspaper around in terms 
of bucking the North American trend that was causing circulation drops in Canada and 
the United States. Their solution was a theory supported by consultants from the United 
States. The theory was that people were too busy to read newspapers. They wanted a 
newspaper for busy people and non-readers.” xviii

 
“They did away with the traditional broadsheet front page and there were days 

when we had no news stories on the front page. It was like a big index of what was inside 
the newspaper. The people at the Calgary Herald had ‘drive-by editing,’ we had ‘News 
McNuggets.’ It was a huge issue in our organizing drive. When we were bargaining, we 
put professional integrity on the table. The company hated it. The company wouldn’t 
continue until we took integrity out of the language, so the language we got was 
‘professional activity’ that gives us the right to remove our bylines and be consulted by 

 50



editors, those kinds of things. But, over time, other issues became bigger than integrity 
issues: whether people were placed properly on the grid. That translates in to better pay 
and benefits.” xix

 
But, those concerns were turned around when the London Free Press’s Montreal-

based owner Quebecor Inc. appointed a new publisher, Lester Pyette,  from the Toronto 
Sun chain of newspapers to London who, from 1999 to 2000, embarked on a strategy of 
aligning the Free Press editorial and news pages with the advertisers and business 
community leaders. xx A senior editor who ran the Saturday opinion section was removed 
because he wasn’t ‘conservative’ enough, while the editorial department was increasingly 
compromised. “If someone was rich and powerful, they had easy access to the newspaper 
by going through him. By doing that, he was going to make extra money for the 
newspaper.” Matyas said he was told by one wealthy businessman and advertiser who he 
was compelled to interview about his charity golf tournament that he knew the only 
reason a reporter had been assigned was because he was friends with the publisher. Those 
friends of the publisher stories became so frequent they were nicknamed “Lester 
requesters.” 

 
“What’s wrong with that is mockery of the professional ethics of reporters and 

writers. All the old rules about separating the content part of the newspaper from the 
advertising and business side, you’re saying we’re not going to keep them separate any 
more. You’re saying: ‘My staff are whores.’” Matyas said at least the ability to request 
his byline be taken off the story allowed him to dissociate himself from the 
consequences. xxi

 
London Free Press reporter Hank Daniszewski recalled other ways the news 

pages were compromised by that publisher. He created a home give-away contest 
promotion with a local home builder in order to boost circulation. “Even though we have 
a thing in our contract that we don’t have to write advertising, that didn’t seem to apply 
when it was Free Press promotional material. There was a front page story every day. 
We wrote them and withheld our bylines because it wasn’t news. xxii  Daniszewski said 
things went from bad to worse when other London charities with home-give away 
contests complained to the publisher about competing with the Free Press give-away. 
“How he handled that was to give them more coverage. The paper was riddled with home 
lottery stories.” xxiii

 
Daniszewski also notes there was a relentless assault on the newspaper’s 

personnel, cutting numbers drastically in a bid to reduce overhead costs and increase 
profits. When the union formed in 1989, it had 160 members. In early 2002, it had been 
cut to 70. “We had a 100-heads campaign in 1992. Within a year, they wanted to remove 
100 of the staff throughout the building. After 22 years as a journalist – with 13 of them 
at the Free Press – Daniszewski says uncertainty about the newspaper’s future has 
resulted in employee morale being shot. He says he will count himself lucky if he makes 
it to retirement. “Even with my seniority, I might not make it.” 

 

 51



London Free Press assistant news editor Mike Smith says that he has seen a 
gradual and noticeable decline in the newspaper since it was acquired by Quebecor in the 
late 1990s. In the first instance, he explained, Sun Media in Toronto considers the 
London Free Press, about a three-hour drive west of Toronto, their ‘country cousins.” 
They expect us to use their copy in editorial, but it’s so badly written we have to modify 
it considerably, correcting it and adding material. We substantially rewrite their stuff and 
add Canadian Press stuff, but, if it doesn’t stand up, we don’t use it all. All the 
Parliamentary copy comes in saying: ‘The Chretien power grab continued yesterday’ 
with no attribution and editorializing.” xxiv  

 
Smith said the saddest aspect for him is the degradation of the Free Press editorial 

product. “A lot more decisions come from Montreal now. It’s not what we must or must 
not run that’s affecting content, it’s the financial decisions they make that affect the 
content. The content suffers from a lack of reporters. There were certainly times when we 
thought a story was news worthy, but we didn’t have the people to cover it. On the desk, 
with only a small number of people in the room, we (editors) are lucky to get through a 
story once, where we used to go through it three or four times. Now it’s a lick and a 
promise.” xxv  

 
Smith was struck by the observation that reporters and photographers at the Free 

Press have the ability to withdraw their bylines if they feel their journalistic ethics have 
been compromised, but there is no remedy for editors. “You’re right, I’m not sure what 
the answer is. I can’t think of one time at the Free Press when I’ve refused to handle 
something and didn’t get in trouble for it. There were times when we left our standards in 
the parking lot with our cars.” 

 
There was also a time when the London Free Press was considered a stepping 

stone to the larger metropolitan dailies in Toronto, but those days are over, Smith said. 
“There’s not a lot of young people beating a path to our door.” And at age 55, he finds 
himself doing the job that two people used to do, without many career options. “My other 
option is to sell milk at Beckers, so sometimes you do put your principles in your 
pocket.” Asked if he thought he was an anomaly in the Free Press newsroom, he said: “I 
think I’m pretty normal at the Free Press. There are a lot of people who went into 
journalism in the late 1960s or 1970s who were a lot more principled than now. When I 
started in journalism, the managers were rebels. Now they are all suits and slaves to the 
bottom line.” xxvi  

 
London Free Press business reporter Norman De Bono concurred, saying quality 

journalism that reflects a sense of social responsibility has gone out the window at the 
newspaper under Quebecor Inc. “They’ve shown a complete disregard for the product 
and the people. It has nothing to do with quality journalism. All they care about is the 
bottom line.” xxvii  The journalists at the Free Press are doing their best under unfortunate 
circumstances. “When people leave they are not being replaced. That has resulted in 
many of its newsroom staff doing two jobs at once and beats going uncovered. We can’t 
really follow stories because everyone has so many balls in the air all at once. Day side 
reporters fill in on the desk at night because there is no one there. It’s difficult to do the 

 52



every-day job. It’s impossible to do anything more than the every-day job. We need more 
bodies and we could get them because we’re one of the most profitable newspapers in 
Canada, but there is pressure to increase returns.”  

 
“I haven’t been on the spot were I’ve seen anything done that was unethical, but 

the real irony here is that on any given day, the newspaper is pretty good. That’s only the 
result of the pride of the men and women who care. I know people who stay late to do 
their job with no overtime. They don’t want to let the guy beside them down. I’m so 
proud of them but, in many ways, we’re our own worst enemies.” xxviii At the time of 
writing this report, it was reported that rumors were abound that publisher Torstar Corp. 
was about to conclude a $170 million deal to acquire the London Free Press from 
Montreal’s Quebecor Inc. xxix  

 
John Deverell was a journalist at The Toronto Star for two decades before 

becoming president of Communications, Energy and Paperworkers Local 87M, the 
Southern Ontario Newspaper Guild (SONG): he is now the SONG past-president. 
Deverell said – all things considered and although many did for purposes of this study – it 
is rare for individual journalists to talk publicly about the ethical dilemmas they find 
themselves in because that would require them to air their workplace’s dirty laundry.  
“It’s not very dignified.” As a union official who had been close to many of the disputes 
journalists have had with their editors, he has a gloomy view of the newsroom as a 
workplace sometimes. The most idealistic of journalists, he said, like to think of 
themselves as defenders of the truth and the purveyors of democracy’s oxygen, but they 
are first and foremost employees. “At the end of the day, you’re a hired gun.”  xxx

 
Realistically, the protective elements in the various newspapers’ collective 

agreements can only do so much. “These clauses can be and are helpful in short, quick 
squabbles in the production process.”  The reality is that there are two tracks in 
journalists’ careers: the favorites and the also-rans.” He said journalists who constantly 
butt heads with the editors for ethical or other reasons run the risk of jeopardizing their 
careers in the long run. “Do you want to be in the track of the favorite few who get the 
glory and the good assignments or do you want a boring job with the same pay? The 
basic unavoidable truth is that the folks who issue pay cheques decide who is favored, 
who will be splashed, who will advance, and what are the criteria spoken and   
unspoken.” xxxi

 
6.2. Protesting CanWest’s National Editorials 
 

On December 6, 2001, CanWest Global, owned by Winnipeg’s Asper family, 
announced standardized national editorials would appear in 13 Southam newspapers, the 
largest daily newspapers they owned in Canada, in addition to The National Post. Those 
newspapers are the Times Colonist (Victoria), The Vancouver Sun,  the Calgary Herald, 
the Edmonton Journal, the LeaderPost (Regina), The Star Phoenix (Saskatoon), The 
Ottawa Citizen, The Standard (St. Catharines), The Windsor Star, The Gazette 
(Montreal), The Daily News (Halifax), The Guardian (Charlottetown)  and The Telegram 
(St. John’s).  At the time, editor-in-chief of Southam News’ Murdoch Davis argued that 

 53



“having a viewpoint appear across the country can be of great value to the national 
discourse.” xxxii Initially, there would be one such editorial a week, expanding to three, 
but since then, the plan to expand to three has been dropped. 

 
It wasn’t the first time Southam’s owners considered running national editorials. 

In the early 1900s, Southam family members considered whether or not their three 
newspapers, The Hamilton Spectator, The Ottawa Citizen and the Herald in Calgary, 
should agree editorially. In 1920, Wilson and Harry Southam considered a common front 
at a time when two of the newspapers were taking opposite editorial stands on national 
politics: the Citizen was calling for an early Dominion election while the Herald urged 
neophyte Prime Minister Arthur Meighen to stay the ship and continue with the job at 
hand. xxxiii  The brothers knew exactly what kind of political power that would give them: 
“creating the strength of a giant but not using it as a giant necessarily.” xxxiv The idea was 
abandoned, but was resurrected in the 1940s when Southam directors were considering a 
concerted stance on Canada’s post-war problems. But they decided that their by-then six 
newspapers would do more for the country if they exercised their own judgments rather 
than supporting something that “might appeal to their collective minds, but not quite 
equally touch their hearts.” xxxv   

 
That long tradition reflecting the libertarian ethic of diversity of opinion in 

Southam newspapers was jettisoned by CanWest on December 6. Rank-and-file 
journalists at one newspaper, The Gazette in Montreal revolted, withdrawing their bylines 
in protest as provided for in a clause in their collective agreement: the byline protest 
lasted two days. Five days later, a letter that 55 of the Gazette journalists signed appeared 
in The Globe and Mail explaining how CanWest was threatening press freedom. It read, 
in part “journalists have a duty to be faithful to the interests of their readers. Our 
responsibility is to seek the truth and encourage freewheeling debate on a full range of 
issues and present stories and ideas in as dynamic a way as possible. Blatant pressures 
applied to editors by CanWest have damaged this process at major newspapers across 
Canada. The company is narrowing debate and corrupting both news coverage and 
commentary to suit corporate interests.” xxxvi  

 
The company reacted with outrage to the journalists’ letter upholding the 

libertarian marketplace of ideas and social-responsibility journalist ethic. Company 
officials issued a memo to staff that they had breached Article 2088 of the Quebec Civil 
Code that provides confidential information shall not be used against the employer. The 
language it used harks to the “good employee” ethic. It read, in part: “In the past week, 
some journalists at The Gazette have breached the prohibition against the use of 
confidential information. They have breached the prohibition against the use of 
information about persons employed by this company. Statements that have been made to 
outside media agencies violate the legal requirement for primary fidelity to the employer. 
Case law supports sanctions, including suspension or termination, against those who 
persist in disregarding their obligations to the employer after clear warning.” xxxvii   

 
The memo recognized that there might be a temptation to regard it as an attempt 

to muzzle debate or chill dissent, but said it was merely intended to clarify the conditions 

 54



in which debate can occur at The Gazette by “balancing and respecting the legal rights 
and obligations of all.” It ended with the reminder that they were employees first and 
foremost who were expendable. “No one, journalist or otherwise, has the right to work at 
The Gazette. It is a privilege that carries with it the obligations of prudence, diligence, 
honesty and fidelity to the employer.” xxxviii It was signed by editor-in-chief Peter 
Stockland, who had moved to The Gazette after the strike at the Calgary Herald, and 
Raymond Brassard, the managing editor. 

 
Contrary to the argument that the memo was not an attempt to chill debate, that is 

exactly what happened. Southam journalists in Montreal and Ottawa interviewed on the 
condition of anonymity said they were all aware of the memo The Gazette reporters had 
received.  “Things with the Aspers change from day-to-day,” said one Southam 
correspondent interviewed about the re-identification of Southam News bylines to 
Calgary Herald bylines. If this is looking to see whether changing the bylines is accurate, 
it’s not quite accurate for sure, but this chill just makes me cringe.” xxxix

 
Jan Ravensbergen, first vice-president of the Montreal Newspaper Guild which 

represents journalists at The Gazette, said, in an interview in which he specified he was 
speaking as a union representative, that the memo was insidious because it put no limits 
on what the employer can interpret as disloyalty. “It’s chilling. If a journalist, a reporter 
or a copy editor, voices an opinion, are they putting their jobs on the line? Loyalty to 
readers, getting the whole story out to the readers without fear or favor, that’s what 
attracts people to journalism in the first place. This is our motivation. This is our integrity 
at stake here. Many, many people believe that straight up journalism has taken a back 
seat.” xl  

 
Thousands of words were printed about the national editorial policy in 

newspapers across Canada. Most of the Southam newspapers carried excerpts from a 
speech by Winnipeg-based CanWest’s David Asper in Oakville, Ontario, defending the 
national editorials saying a national view independent of purely regional interests was 
good from time to time. In that way, they would examine what’s best for the nation as a 
whole rather than local or regional communities. As a hypothetical example of how that 
would work, Asper identified Winnipeg’s loss of the lucrative CF-18 maintenance 
contract for the armed forces to Montreal for blatant political reasons. “We would have 
eagerly published a view in The Gazette which questioned the value of on-going 
centralization of economic opportunity in Quebec and Ontario, versus the idea of 
building out the nation from coast to coast, giving places like Winnipeg their fair share of 
the federal pie.” xli

 
 But, a Montreal Gazette staff member, who asked not to be identified, explained 

the problem with national editorials was that they shoved opinions from Winnipeg down 
Montrealers’ throats: “I don’t like the idea of national editorials. I think it’s bad, but I 
don’t quarrel with their right to do it, but after that 14 newspapers can’t disagree with 
them. In Montreal, (as a result of the national editorials) we’re in favor of a Triple-E 
senate. That’s an absurd argument for Montreal to make.” xlii  

 

 55



A week later, the Quebec National Assembly waded into the debate by siding 
with the Montreal Gazette employees who pulled their bylines to protest the editorials. In 
a motion of the legislature, it challenged the directors of Southam News to “publish a 
statement of principle and of commitment to the quality and diversity of news, this in 
order to maintain and preserve the original character and autonomy of its Quebec Daily, 
the Gazette. xliii  Southam editor-in-chief Davis responded to the Quebec legislature 
saying: “With respect to the parliamentarians of the National Assembly, they might want 
to go and read the Charter of Rights and Freedoms, which makes it pretty clear that what 
we do in the newspapers is not to be subject to their legislation. Governments generally 
are usually quite willing to try to edit the media and it’s generally not helpful.” xliv  

 
In addition to the Quebec Assembly, a groundswell of protest against the national 

editorials emerged. The Canadian Association of Journalists, representing 1,300 members 
across Canada, condemned the attack on editorial freedom and independence. “Without 
diversity of voices and opinions, the marketplace of ideas is threatened, public debate 
stifled and answers to important public policy questions are hidden,” said CAJ president 
Robert Cribb. xlv  The International Association of Journalists representing 500,000 
members in 106 countries weighed in with its support of the Montreal journalists. 
“Journalists in Quebec are rightly angered by the imposition of the corporate voice of 
Winnipeg almost half a continent distant,” said IFJ president Aidan White. xlvi  

 
The flames of the debate were fanned again when Stephen Kimber, a columnist at 

the CanWest-owned Daily News in Halifax, and director or the school of journalism at 
the University of King’s College, quit The Daily News. Kimber resigned the first week of 
January, 2002 because the editor spiked, or failed to publish, a column he wrote 
criticizing CanWest’s national editorials.  An edited version was subsequently published 
by The Globe and Mail.xlvii   

 
Kimber said that as a result of the column that ran in The Globe and Mail, he 

received more than 200 e-mails from readers across Canada expressing concern about the 
national editorials. “People actually care about the newspapers they read. It’s a 
journalist’s story, but it’s raised interest in other places.”  xlviii Kimber, who knows many 
of The Daily News journalists, said since the Aspers took over the newspaper, many of its 
best reporters and columnists who have left haven’t been replaced. As a result, there is 
reluctance in the non-union newsroom to speak out too loudly against CanWest’s national 
editorials. Every journalist at The Daily News was aware of the Montreal memo about 
primary loyalties and there wasn’t much they could do. Realistically, Kimber said the 
income he received as a columnist was gravy on top of his salary as director of the 
journalism school and quitting on principle wasn’t an option open to many of The Daily 
News journalists with families to support. xlix

 
One, who spoke on condition of anonymity, said he has never seen the newsroom 

as discouraged as it is now. The journalist said the plunge in morale began on December 
4, 2001, when they learned about the impending national editorials. “I walked into the 
office and the place was very gloomy. I wondered if somebody died.” l So bleak was the 
result some didn’t go to the company Christmas party.  The Kimber resignation was the 

 56



last straw, because they were forbidden to write about it. “I’ve got a mortgage to pay and 
nothing else to do. If they came in and offered severance packages right now, over half 
the room would apply to get the package. I would definitely take it.”   

 
A senior editor at one Southam newspaper said unhappiness with the CanWest 

editorials and how the company clamped down on the Montreal journalists isn’t limited 
to just reporters and copy editors. That editor doesn’t like it either. “I’m still getting a pay 
cheque from the Aspers, so I’m not in much of a position to throw rocks at them 
ethically. If I want to criticize them, I should quit. I disagree with (Montreal’s) Stockland 
on where your fidelity lies as a journalist. It’s not as simple as that. You have a very 
strong obligation to your reader, as does your publication. Readers believe, they need to 
believe, that journalists have their interests at heart when they sit down to write. A lot of 
people, journalists and owners, hold the same principles and understand the same issues.” 
li    

 
Rather than quit, the editor’s preference is to wait and see how the ownership 

situation in Canada works out over time. The thinking is that Conrad Black ownership of 
Southam lasted about four years.  CanWest acquired some $3.8 billion in long-term debt 
when it acquired the Hollinger newspapers for $3.2 billion and is under pressure to 
reduce some of that debt. The company has not ruled out a sale of non-strategic assets, 
which is to say newspapers in markets where it doesn’t own a Global TV station. lii “I’m 
not a crazy optimist, but in the end I think the values you and I support will prevail.” liii

 
CanWest leaders used the National Post to advance the argument in an editorial 

that the right of a proprietor “to promote his viewpoint in the editorial column of his 
newspaper does not expire if he happens to own more than one.” liv  They also used their 
major Southam newspapers to defend the national editorial in an editorial they carried. It 
said in part: “First, we reject (and trust most thoughtful Canadians will reject) assertions 
that the proprietor has no right to influence editorials. Some companies simply replace 
contrary editors, or act behind the scenes. We have chosen a more open approach. 
Second, we reject that this is a threat to localism. It is an honest recognition that local and 
national concerns co-exist, in society, and in a newspaper. Local editorial boards 
determine the positions for most editorials. On some issues, a national editorial board will 
weigh the views of editors across the country, and we’ll draw on our best writers for a 
national editorial. Third, we reject that this threatens diversity of opinion. Those who 
have made this argument indulge in unfair distortion. Our initiative does not constrain 
access to the newspapers for those who disagree.” lv It turned the Libertarian notion that 
there should be a diverse marketplace of ideas and opinions back on itself saying: 
“Editorials are judged in the marketplace of ideas. This initiative will succeed there.” lvi

 
In February, 2002, The Newspaper Guild of Canada called on CanWest to commit 

itself to change its policies that would end its national editorial policy in the name of 
public trust. lvii  

 
Controversy over the national editorials erupted again in Regina in March 2002, 

when ten reporters at the Regina LeaderPost used a clause in their collective agreement 

 57



to pull their bylines off stories. That protest was over an editor’s rewriting of a news 
story’s first sentence in which the national editorials were criticized by a Toronto Star 
editorialist speaking in Regina, as “censorship.” The rewritten lead sentence cast the 
editorials in a positive light.  lviii  Specifically, the original lead sentence said: “CanWest 
Global performed ‘chilling’ acts of censorship when it refused to publish several columns 
containing viewpoints other than those held by the media empire, a Toronto Star 
columnist said Monday.”  The lead was changed to: “A Toronto Star columnist says it’s 
OK for CanWest Global to publish its owners’ views, as long as the company is prepared 
to give equal play to opposing opinions.” lix A Regina LeaderPost employee, who asked 
to remain unidentified, confirmed the accuracy of the reported changes. lx  The censored 
version of the story ran without the reporter’s byline on March 5, 2002, on page B2, but it 
was identified as having been written by LeaderPost staff. lxi A CBC Radio reporter 
spotted the un-bylined story and called reporters in the LeaderPost newsroom. The story 
was then picked up by The Toronto Star. The reporters were stunned when six of those 
who pulled their bylines were issued letters of reprimand. The four who spoke to the 
news media were suspended without pay for five days. Their union has intervened on 
their behalf and has filed a grievance. The matter was unresolved at the time of this 
writing. 

 
On March 8, Southam News president Don Babick and vice-president Murdoch 

Davis issued a memo to all their publishers and editors defending the harsh treatment of 
the Regina journalists. They said the impression critics have left that “decisions to 
publish or not publish certain articles or even copy editing decisions on published copy 
are made outside local papers” is wrong. lxii They said: “A few pieces have been rejected 
locally because they did not meet the standards of accuracy or fair comment (including 
that fair comment must be based on facts, not speculation or outright falsehood.) A 
couple of pieces were declined because they attacked senior management or the 
proprietors. That, too, is being portrayed as heavy-handedness.” lxiii They said: “We have 
said repeatedly, to individual editors, to various national audiences and in public that we 
are more than open to publishing diverse views, including views that disagree with 
Southam News (SN) editorials. In fact, either through SN or individual papers, we have 
commissioned writers to provide contrary or differing views. Commentary writers 
employed by our papers have written such pieces, too, and we have distributed them 
through the Southam network to all our papers.” lxiv The memo included a reminder that 
the Regina journalists took the newspaper’s property, “including unedited drafts of 
another reporter’s work, and shared them with other media. They also made unfounded 
and inaccurate comments about the company.” lxv  It concluded that disagreements, 
discussions and debates are welcomed, but “if you have issues with your paper’s editing 
or policies, the proper thing to do is take them up with your editor, not with other media 
outlets or through byline withdrawal.”  In other words, the chill CanWest instilled in 
Montreal was now cooling the newsrooms at all Southam newspapers in Canada.  

 
In April, Peter Murdoch, vice-president Media for the Communications Energy 

and Paperworkers Union, Canada’s largest media union, called on the federal government 
to legislate media advisory councils. The idea for such councils is a throwback to the 
1981 recommendations of the Royal Commission on Newspapers. A newspaper’s 

 58



advisory council would be comprised of journalists, employer representatives and 
citizens. It would monitor the behavior of the news organization in terms of the contract, 
complaints of professional misconduct, access and diversity of opinion. Its findings 
would be published.  lxvi  

 
Also in April, the Canadian Journalists for Free Expression called on CanWest 

Global executives to apologize for their attacks on the critics of national editorials and for 
the federal government to create an independent inquiry investigating the potential 
impact of ownership concentration on freedom of expression. lxvii Lastly on April 19, 
2002, 53 of Canada’s most prominent journalists, authors, and literary figures called on 
the federal government to commission a public inquiry into the effects of concentrated 
media ownership. They cited CanWest’s national editorials saying: “By imposing its 
views on the newspapers and forbidding them from adopting contrary positions, 
CanWest, at a stroke, muzzled newspapers from coast to coast.” lxviii  The federal 
government has shown no inclination, to date, to become involved.   

 
At the end of the day, it was the decision by journalists at The Gazette in Montreal 

and The LeaderPost in Regina, who used the byline clauses in their collective agreements 
in the journalistic ethics of truth and diversity, that has sparked the national debate about 
censorship. With all due respect to the distinguished writers, authors, politicians, 
journalists and their associations, supporting them and suggesting courses of action, the 
debate so far can be characterized as all argument without evidence. The core question is: 
Are CanWest’s Southam newspapers censoring the number of ideas and opinions that 
reach their readers?  New ways of thinking are needed to take this debate to the next 
level. 
 
                                                 
i Miller, John. [Interview] Interviewed by Bob Bergen at Ryerson Polytechnic University  
in Toronto. February 19, 2002. 
ii [Confidential interview] Interviewed by Bob Bergen at The Vancouver Sun. March 21, 
2002. 
iii Bocking, Mike. [Interview] Interviewed by Bob Bergen in the Vancouver offices of 
CEP Local 2000, the Media Union of B.C. March 21, 2002. 
iv McKie, Paul. [Telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. January 29, 2002. 
v Ibid. 
vi Ibid.  
vii Spears, John. [Interview] Interviewed by Bob Bergen in the Toronto offices of 
Communications, Energy and Paperworkers Local 87-M, the Southern Ontario 
Newspaper Guild. February 18, 2002. 
viii Ibid.  
ix Mittlestaedt, Martin [Telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. March 7, 2002. 
x Ibid. 
xi Reid, Robert. [Interview] Interviewed by Bob Bergen at The Record in Kitchener. 
February 13, 2002.  
xii Ibid. 
xiii Ibid. 

 59



                                                                                                                                                 
xiv Ibid. 
xv Ibid. 
xvi Ibid.  
xvii Ibid. 
xviii Matyas, Joe. [Interview] Interviewed by Bob Bergen in London, Ontario. February 
12, 2002. 
xix Ibid. 
xx It is no coincidence that Pyette embarked on the same corporate strategy as his former 
publisher Ken King who moved on to the Calgary Herald. 
xxi Op. Cit. Matyas. 
xxii Daniszewski, Hank. [Interview] Interviewed by Bob Bergen at The London Free 
Press.February 12, 2002. 
xxiii Ibid. 
xxiv Smith, Mike. [Telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. February 12, 2002. 
xxv Ibid.  
xxvi Ibid. 
xxvii De Bono, Norman. [Telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. February 13, 
2002. 
xxviii Ibid. 
xxix Damsel, Keith. “Torstar rumoured close to deal.” The Globe and Mail. April 4, 2002. 
p. B6. 
xxx Deverell, John. [Interview] Interviewed by Bob Bergen in the Toronto offices of 
Communications, Energy and Paperworkers Local 87-M, the Southern Ontario 
Newspaper Guild. February 18, 2002.. 
xxxi Ibid.  
xxxii “Viewpoint initiative goes national.” Calgary Herald. December 6, 2001. 
xxxiii Bruce, Charles. News and the Southams (Toronto: Macmillan of Canada, 1968) p. 
192. 
xxxiv Ibid. 
xxxv Ibid. p. 195.  
xxxvi “How CanWest is threatening press freedom.” Globe and Mail. December 11, 2001. 
xxxvii www.newsguild.org 
xxxviii Ibid. 
xxxix [Confidential telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. February 20, 2002. 
xl Ravensbergen, Jan. [Interview] Interviewed by Bob Bergen in the offices of the 
Montreal Newspaper Guild. February 26, 2002. 
xli Asper. David. “Who controls freedom of speech?” Calgary Herald. December 14, 
2001. p. A29. 
xlii [Confidential interview] Interviewed by Bob Bergen in Montreal. February 25, 2002. 
xliii The Canadian Press. December 19, 2001. 
xliv “Pan-Canadian editorials rapped.” Calgary Herald. December 20, 2001 p. A22. 
xlv News Release. The Canadian Association of Journalists. December 12, 2001. 
xlvi Media Release. International Federation of Journalists. December 20, 2001. 
xlvii Kimber, Stephen. “Why I won’t write for the Aspers.” Globe and Mail. January 7, 
2002. 

 60



                                                                                                                                                 
xlviii Kimber, Stephen. [Interview] Interviewed by Bob Bergen at the University of King’s 
College, Halifax. February 28, 2002. 
xlix Ibid.  
l [Confidential interview] Interviewed by Bob Bergen in Halifax. February 28, 2002. 
li [Confidential interview] Interviewed by Bob Bergen in Halifax. February 28, 2002. 
lii Damsell, Keith. “CanWest said eyeing divestiture.” The Globe and Mail. April 18, 
2002. 
liii [Confidential telephone interview] Interviewed by Bob Bergen in Halifax. February 
28, 2002. 
liv “Freedom of speech” National Post. January 19, 2002. p. A19. 
lv “National Editorials – a tool for the country’s discourse.” Calgary Herald. January 29, 
2002. p. A14. 
lvi Ibid. 
lvii News Release. The Newspaper Guild. February 20, 2002. 
lviii Harper, Tim. “Reporter’s protest at Asper paper.” The Toronto Star. March 7, 2002. p. 
A2. 
lix Ibid.  
lx [Confidential telephone interview] Interviewed by Bob Bergen. March 11, 2002. 
lxi “Columnist takes issue with CanWest Global.” Leader Post. March 5, 2002. p. B2. 
lxii Southam memo. March 8, 2002. 
lxiii Ibid.  
lxiv Ibid. 
lxv Ibid. 
lxvi News Release. Communications, Energy and Paperworkers Union. April 10, 2002. 
lxvii From the Internet: www.cjfe.org/specials/canwest/canw4.html 
lxviii Warren Allmand, Margaret Atwood, Pierre Berton et. al. “Let’s press for press 
freedom.” The Globe and Mail. April 19, 2002.  

 61


